Ikke lys i en del af vores hus - hjælp

Her julemorgen er der ikke lys i en del af huset. Vi troede blot, at der skulle skiftes en sikring - men sikringerne i alle 4 grupper er OK. Vi har også fundet ud af, hvilken gruppe der giver problemerne - og for en sikkerheds skyld skiftet sikringen til en helt ny (2 gange) - men stadig virker det ikke. Vi har HFI relæ - det slår ikke ud.

Har nogen et svar på, hvad der kan være galt. På forhånd 1000 tak - og god jul til alle.

Jane
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jane.
Lidt svært, men det kan være en forsikring der er sprunget.. kan sidde i et skab ude ved vejen, oppe i en mast, eller nede i en kælder, alt efter om i bor i hus eller lejlighed.. er der en fase væk kan i måske heller ikke bruge fx komfur, eller ovn, opvask, vask, eller tørretumbler... men det kan sagtens være andet også. Prøv evt at kikke på nettet om jeres forsygnings selskab har en hjemmeside, og om de der gør opmærksom på evt. problemer.. kunne jo være ?
Mvh Jan J
Hej Jan
1000 tak for dit hurtige svar, som lyder logisk, når man bare ved det. . Vi bor i en ældre villa. På EnergiFyn er der ikke meldt om strømafbrydelser, men jeg vil prøve at kontakte dem. Endnu en gang tak - og fortsat god jul og godt nytår.
Bedste hilsner Jane
NB - sådan noget skal jo allersnarest ske, når man har overnattende børn og børnebørn - og alting er lukket.
Nu har vi haft dem ude fra el-værket. Desværre var det ikke en stikledningssikring, som de kalder det, det var galt med. Vi har fundet ud af, hvilken gruppe, det er galt med. Den rare mand sagde, at vi skulle have bud efter vores installatør for at finde ud af, hvilken kontakt, det var galt med. Har nogen et bud på, hvordan vi evt. selv kan finde den defekte kontakt. På forhånd tak og m.v.h Jane
Har selv lige oplevet noget lignende. Jeg tog inddækningen af nede på selve eltavlen og efterskruede alle terminalerne(hvor ledningerne går i) med en elektriker /plastik belagt skruretrækker - det hjalp.

Vh
Carsten

hvis poppes forslag ikke giver pote skal du have et multimerter kan fås for 150 ved harald så må du checke afbryderer og samledåser og start tættest på sikringen og bevæg dig ud mod forbrugerne.
det kan ligge i en samlemuffe/knækket ledning

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Annonce
Skrevet af captainnemo på 28 dec 2010 22:04
hvis poppes forslag ikke giver pote skal du have et multimerter kan fås for 150 ved harald så må du checke afbryderer og samledåser og start tættest på sikringen og bevæg dig ud mod forbrugerne.
det kan ligge i en samlemuffe/knækket ledning

NEJ.
Brug ikke et multimeter som ikke engang fra fabrikkens side er sikkerhedsmæssigt iorden.
Brug hellere 500-1000kr på at få en elektriker ud.

Som totalt ukyndig må du ikke måle på husets instalationer. hvis man ved hvad el er og hvordan det virker må man godt.

LINK

Jacob
Jeg turde ikke skille noget ad ved el-tavlen, så jeg måtte have bud efter el-installatør. Det første han gjorde var netop som Carsten skrev - at efterspænde alle skruerne i el-tavlen. Det var ikke nok - der måtte være en fejl i installationerne et eller andet sted i huset. Og han fandt det, det første sted han prøvede. I lampestedet i rummet lige ved siden af, hvor måleren sidder.. I det lampested er der forbundet en strømskinne med flere lamper. De er installeret for nok 30 år siden og har aldrig givet problemer før nu. Måske kan det være fra, at vi for kort tid siden fik gulvet i stuen oppe over høvlet af, hvilket har givet en del vibrationer. Det ved jeg ikke - men problemet er løst nu - og jeg vil gerne sige jer alle tak for jeres interesse og hjælp. Det er jeg meget imponeret af - og godt nytår til alle.
Bedste hilsner Jane
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis