Tærbåd tager vand ind.

Hej alle...

Jeg har en træbåd bygget lærk på eg.

Jeg har et stort problem. Den tager meget vand ind

i år har jeg haft den oppe og blive "banket" , malet ,bund smurt og fået nye zink klodser på. Men stadig er den meget utæt.

Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvor meget vand rager den ind?
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Skrevet af blade456 på 24 dec 2010 14:05
Den er karavelbygget

Hvad med stævnrøret, husker du at presse fedt i det før og efter hver gang du har brugt motoren ? Har du tjekket søventilerne og omkring dem,det er som regel her der kan opstå problemer når det er hård frost. Hvis ikke det er de ting det er galt med må du have nogle utætte bord der trænger til udskiftning. Hvor gammel er båden ?

V.h.  Håndværkeren
Ja hva ka det mon være? Alt...

Du er nødt til at finde ud hvorfra vandet kommer og hvormeget det drejer sig om? Mårke er det dårligt træ, kalfatring der skal laves, søm/skruer/noder mm. der skal skiftes, stævnrør, søvandsventil, utæthed i spunding for/agter, pæleorm, kølbolte, osv osv osv...

Så find ud af hvor vandet kommer ind og så ka vi forklare hvordan du evt laver det ;-)

Ps. man "banker" ikke en træbåd man banker kun rust. Maling of zinkanoder tætner jo ikke. Den skal sansynligvis kalfatres et el. flere steder.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Har selv haft held med at finde en læk ved at tag den på land og så fylde lidt vand i skuden.
den skal sædlfølig være klodset rigtig op og så ikk formeget vand i

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hvor gammel er båden ? Banket kan godt hedde slået . Det kan meget vel være de spir ( søm), som som bordene er fastgjort med, der er rustet væk. Det undersøges ved at ta' en dorn og en hammer, og slå på enden ad dem, de skal svare ( lyde, som man slår på metal) og ikke en død lyd. Det er lidt af et job, især hvis du slet ingen anelse har om, hvor i båden utætheden er. Der er nok 2 spir i hvert bord i hvert spant, samt hele vejen langs køl/stævne. Man kan blive forbavset over, hvor lidt utæthed, der skal til, for at få en masse vand ind. På et tidspunkt må du lænse den fuldstændig tør, og så se hvor det kommer løbende fra, så du evt. kan koncentrere dig om det område.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Helt klart det snarteste at du finder ud af hvor der trænger vand ind.
Sker det mens den ligger stille, elle rkun når der sejles, og under hvilke forhold?

Hvor gammel er skuden?

Du skriver den er blevet "slået" altså er din kalfatring blevet slået helt om med nyt værk osv, eller er den eksisterende blot bleves slået sammen en ekstra gang?
Hvem har lavet dette arbejde, en prof eller dig selv eller hvordan er erfaringerne med den slags arbejde for ham/hende der har udført arbejdet?

Du er sikker på vandet kommer fra søen og ikke fra regn?
Hvis du ikke kommer i båden jævnligt kan du godt blive snydt af den mængde vand der kan regne ind i en åben båd....

mvh Njord :-)

MVH Njord
Jeg tror at i har skræmt den stakkels spørger langt væk
jeg tror han holder jul hø hø

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også