Tærbåd tager vand ind.

Hej alle...

Jeg har en træbåd bygget lærk på eg.

Jeg har et stort problem. Den tager meget vand ind

i år har jeg haft den oppe og blive "banket" , malet ,bund smurt og fået nye zink klodser på. Men stadig er den meget utæt.

Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Hej alle... Jeg har en træbåd bygget lærk på eg.... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skræmt væk.. holder jul...

NEJ han er da nede for at lænse.....

Isen der skurer mod skroget og en lidt løs kalfatring.. så kan der nok blive trukket lidt ud og, så bliver det virkelig nødvendigt at lænse med den store spand!!

MVh Njord :-)

MVH Njord
Hej blade,Alle træbåde tager mere eller mindre vand ind,men det kan hjælpe at hælde rå linolie indvendig,når den er tør til foråret.Så er der også det gamle trick med en spand savsmuld,når den bliver søsat,det bliver suget ind samtidig med vandet,og på et tidspunkt bliver den "mæt".Håber du får en mere tør sæson i 2011.
Mvh. Lotte

 

Det hjælper ikke en dyt af lave savsmuld trixet på en karavel bygget båd, det er kun på klinkbyggede !!!
Det er også noget vrøvl at alle træbåde er utætte, jeg har haft flere hvor indtrængende vand ikke forekom i skroget.
Hej alle. Jeg er ikke skræmt væk. Har været til jule frokost i går.

Den tager meget vand ind.. Den skal lænses hver dag. Og det er rigtig meget vand der kommer ind. Vandet kommer ikke ind af stævnrøret.
Når du ved det ike er ved støvnrøret og det er så meget der skal lænses dagligt, har du så iagtaget hvor det er omkring din læk er?

Er det mellem bordene eller i spunningen, mellem planker og køl / stævn?

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Var det så ikke en ide at få den på land snarest muligt, den har ialfald ikke godt af at ligge i vandet på denne årstid med de problemer.
Det undrer mig lidt at den påstand, at en træbåd altid er utæt, altid dukker op, det er noget gedigent vrøvl. Mine 28 fod tar ikke en dråbe, og andre træbåde jeg har haft heller ikke. Men har man en gammel udrangeret fiskerbåd, med lidt råd overalt, kræver det da lidt arbejde. Men det burde man måske ha tænkt over, ved køb. Mange køber desværre træbåd, fordi den er billig, men magter ikke at holde den, og der er efterhånden ikke mange at få råd ved i havnene, så efter et par år står den så plantet bagest på oplagspladsen. I Bogense 2 stk + en lige skrottet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har også altid hørt at en båd altid skal være knastør indvendig. Jeg ved godt at min kommentar ikke hjælper spørger, men jeg er da utryg hvis jeg er i en båd hvor det skvulper i sumpen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvordan mon det gik med båden

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også