vaskemaskine springer hpfi relæ

Jeg har købt et hus uden hpfi relæ og en vaskemaskine som fungerer fint. Så får jeg monteret hpfi relæ og nu slår hpfi relæet fra hver gang jeg starter den (med det samme). Vaskemaskinen kører 220 volt og er installeret med jord. Hvis jeg afmonterer jord fra vaskemaskinen så slår hpfi relæet ikke fra! Jeg fik på den måde kørt vasken færdig. Men hvad betyder dette? Hvor ligger fejlen? 


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ikke være jordforbindelse på vaskemaskinen når du har et HPFI relæ, så vil der som du har erfaret gå kuk i systemet.

V.h.  Håndværkeren
Hejsa.. Hvor fejlen ligger det kan jeg ski ikke fortælle dig. men når du har en jordledning monteret, vil en "lækage" strøm "løbe ud via jordledningen".. når du piller jordledningen af, har lækagestrømmen ingen steder at løbe hen, og dit hpfi vil ikke føle forskel mellem den strøm der løber ud og den der kommer hjem..... men du har stadig en fejl, og hvis du eller fruen kommer til at røre maskinen og lækagestrøm er på maskinen, vil den løbe via dig/konen og ned i jorden, og hpfi vil slå fra, måske uden du mærker noget. Men fejlen har du stadig...
Mvh Jan J
Måske en ombytning af fase og nul, vil afhjælpe problemet?

Ja jo ikke den korekte metode.

Men fjern ikke jordledningen.

glædelig jul
jens
Hej,

Du har uden tvivl en afledning i maskinen, men det er ikke til at vide hvor, de oplagte emner er : Varmelegme, Støjfilter, motor eller pumpe..

Et HPFI er en sikkerhed for dig, og skal være i kombination med en jordledning, ellers er det dig der kommer i stødet på et tidspunkt :-)

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

For en gangs skyld vrøvler Håndværkeren, der skal altid være jordforbindelse til alle elektriske apparater der ikke er dobbeltisolerede.

Hvis der ikke er jordforbindelse slår HPFI ikke fra før du eller et af børnene rører apparatet og samtidig har jordforbindelse.

Hvis apparatet som normalt har Shukostik skal der altid konverteres til jordstik efter dansk standard, enten ved at skifte stikket, eller ved at anvende et adapter.
Annonce
Fatter jeg ikke en brik af, min elektrikker siger at det er unødvendigt med en jordforbindelse når der er HPFI relæ, selvom der skulle komme en fejlstrøm i mig, vil relæet slå fra inden det bliver rigtig farligt.
Skulle dette ikke være tilfældet, må jeg vel have overhørt noget og er altså blevet et vrøvlehoved
Hvis der ikke er jordforbindelse og HPFI er i orden, og det er det heldigvis næsten altid, vil det slå fra når en person rører apparatet, men man får oftest et ubehageligt men ufarligt stød.

Hvis det derimod ikke er i orden vil den første der rører apparatet få et livsfarligt stød, mens der ved en jordet installation ikke vil være spænding på ydersiden af kabinettet.
Lidt teori:

Et HFI-relæ måler summen af strømmene i alle faseledere og nul - ved en fejlfri installation er den 0 ( nul ) det gøres med en sumstrømstransformer, der vil inducere en spænding, hvis summen er forskellig fra 0 - og få HFIen til at slå fra ved typisk 30 mA. Det kan kun ske ved en fejlstrøm, der ledes udenom sumstrømstransformeren,enten gennem beskyttelseslederen eller dig. Man skal altså altid få undersøgt apparater, der får HFIen til at slå fra.

Nu benytter man ikke HFI længere - men HPFI - det skyldes at flere og flere installationer får LED,lysdæmpere o.l. med et højt jævnstrømsindhold og " smadrer " sinuskurven, som er den HFIen måler på.

HPFI tager højde for " skæve " sinuskurver og jævnstrømsindhold og er derfor mere sikre i dagens Danmark end HFI.

Faktisk har jeg et HPFI ( AEG Elfa EHFI ) liggende som jeg skal have sat i i stedet for min HFI - engang i juleferien når jeg kan afbryde strømmen til hele huset uden alt for mange gener. Jeg tager " mastsikringerne " i skabet - det sidder i mit skel.

Vil gerne tilføje at jeg er el-installatør med mangeårig erfaring med el-tavler - dog ikke med autorisation.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

hvis dit hpfi slå fra har du en fejl, få den lavet for din egen sikkerhedsskyld.
Tak for alle jeres svar, jeg er blevet meget klogere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis