Glasbånd som tætningslister

Hej Alle

Kan man anvende glasbånd som disse til at tætne vinduer (de skal måske være en anden dimension)?
http://shop.xl-byg.dk/produkter/malervarer/lim_fuge/glasbaand/dana_4x10mm_kiso_sort_glasbaand_.htm

Har observeret følgende hos mine svigerforældre i mange vinduer - manglende gummiliste og kun 1 lag glas. Det sidste billede viser et ca. 1 cm tyk islag på indersiden af ruden. Det afhjælper tætning måske ikke, da der i stedet skal en forsatsrude op eller nye vinduer. Vi er klar over at det ene lag glas er noget lo... Vi er klar over at der er meget kuldenedfald fra sådanne 1lags vinduer. Men træk fra vinduerne, kan det mindskes ved at tætne og hvis det kan, kan glasbånd så anvendes til formålet?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det duer ikke som tætnings lister i så gamle vinduer, du skal have fat i nogle lister der ligner et P fra enden. Og hvorfor ikke klare sig med noget plastick for vinduerne, det gjorde vi jo før man kunne købe lexan o.l. til forsats vinduer.
At der er så tykt et lag is på den indvendige side af vinduerne, viser at dine forældre glemmer en meget vigtig ting i hverdagen, at lufte ordentligt ud mindst en gang om dagen. Det er et meget usundt indeklima dine forældre bor i uden at lufte ud.

V.h.  Håndværkeren
Jeg ville glemme alt om de tætningslister og sætte fortsatsglas på i stedet. Ved fortsatsglas skal der alligevel være lidt ventilation fra ydersiden. Hvis du vil lave nogen billige nogle, her og nu, så lav en træramme og clips noget plastik på. Skru rammen fast på karmen. Ja,, det er noget primitivt noget, men hellere det end udsættes for så stort et varmetab, som det du viser på billederne.
Hvorfor duer det ikke? Kan de ikke holde eller hvad er grunden?

Tror det er fordi de ikke synes plastik foran vinduerne er særlig pænt. Vil lige sige det til dem med den udluftning, selvom det jo lyder underligt at man skal have kold luft ind i huset, for at undgå frost på ruderne, men går ud fra det er noget med luftfugtigheden at gøre eller hvad?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Er det disse tætningslister du vil foreslå? http://www.primavvs.dk/shop/taetningsliste-hvid-p-profil-113895p.html

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja det er de rigtige.
Med hensyn til at lukke kold luft ind i hytten, så er det sådan at om vinteren med frostvejr er luften uden for meget tør, et luftskifte i hytten vil derfor betyde ny frisk luft der kan optage meget fugt når det opvarmes.Og lufter de ud bare 5 minutter hver dag vil det snart være slut med is på vinduerne.
Men om plastick er kønt, nej ! Men de spare en del på varme regningen og så vidt jeg kan se, så svømmer de ikke lige frem i penge.
Hvis de yderligere har sådan en gasvarme / petroliums brænder ovn i hytten for at varme op skal der virkelig udluftes flere gange om dagen. Gas og petrolium frigiver vand når det forbrændes !!!!
Som jeg mange gange tidligere har fortalt, har jeg en del gamle jernstaldvinduer med enkeltlags glas i en gammel staldlænge, som vi har inddraget til beboelse.
Foran disse har jeg skåret nogle plexiglas forsatsvinduer og monteret gummilister på disse og klemt dem fast i lysningerne.
Jeg har overhovedet ikke noget der ligner dug eller fugt på disse vinduer.
Jeg kender så udmærket de billeder du viser, fra mit barndomshjem, da jeg var ganske spæd.
Det blev genopfrisket i min datters sommerhus, som har tilsvarende vinduer. Her løste hun det ved at sætte plexiglas på de enkelte vinduesfag. Det har fuldstændig taget det problem som du viser. Og bedst af alt, så giver det meget større komfort og er billigt at arrangere.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også