Bakkemørtel - FROST

Jeg har 2 bigbags stående ude, med vintermåtter pakket omkring. De har ikke været åbne endnu, men åbnede lige for at se til den. Den er blevet frossen!!!! Eller i sådan en koncistens som ler.

Prøvede at tage et hjørne af og lægge det et lunt sted. Umildbart kommer den tilbage til oprindelig konsistens, men hvilken betydning har det mht. frost??

Mørtlen skal blandes med grus og cement, til indvendig pudsning af vægge.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frost ødelægger kalken der er i mørtlen, kalken er bindemidlet - så hvis mørtlen fryser helt - vil du opdage at det ikke binder sammen, det smuldre bare, når det er tøet op.

Løsning = hold det frostfrit eller køb nyt, når du skal bruge det.

Hvorfor vil du blande grus i mørtlen for at pudse, normalt blander man kun cement i, men hvis det er sandmørtel kan jeg bedre forstå det - normalt pudser man med bakkemørtel, hvor der kun blandes cement i.

Held og lykke med projektet.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Jeg er ikke prof, men meget nysgerrig.

Hvornår pudser man med bakkemørtel, der er jo ler i så vidt jeg ved. Er det ikke altid strandprodukter (vaskede) der skal bruges til puds ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg pudser indvendige kældervægge i bakkemørtel 6,6% : vasket grus 0-4 : cement

3:5:2
Hvorfor bakkemørtel, hvad er der i der gør dette bedre.

Jeg syntes altid der står strandmørtel 6,6 %, er du sikker ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Man kan bruge både bakkemørtel og strandmørtel til at pudse med. Strandmørtel er noget mere fed og klistret at bruge end bakkemørtel. Forskellen ligger i at i strandmørtel er sandkornene runde hvorimod de er skarpe i bakkemørtel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så kan jeg bedre forstå du blander grus i - men stadigvæk - hold den mørtel frostfri, eller er den kaput.

PeterR - sandmørtel er ikke til at pudse en hel væg med, den er for fed og der opstår mange svindrevner, derfor en bakkemørtel,
i "gamle" dage blev der så finpudset oven på "grov pudsen" - i dag vil man nok spartle.

Har ikke arbejdet inden for den branche i 14 år, men tror ikke det har ændret sig så meget - dog vinder gipspuds frem.

Det er en helt anden historie hvordan man lavede det for 36 år siden, dengang jeg stod med et frisk "svendebrev" i hånden.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Er det noget med at man kan smide det på græsplænen som gødning? Tænker bare at lade det stå til foråret og så kaste det ud der!
bare ud på græsplænen med det. Det forbedrer planters evne til at optage næring.
Men inden foråret. Så regnen trækker kalken ned i jorden - inden den svider græsset jo.
ok, men den er frossen nu, så det må blive når den er tøet op igen....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også