ventiler til marstal 10hk

Hej alle.
takker for alle de fine råd omkring vores svinghjul, det gik rigtig fint da først den rigtige opstilling med hjemmelavet aftrækker og hammer kom på banen;-) nu er vi kommet videre med projektet. nå vores næste spørgsmål er angående ventilerne, indsugningsventilerne er perfekte mangler dog en let lapning sammen med sædet, ingen problem. Det ser straks meget værre ud med udstødningsventilerne, tror den forrige ejer har sovet i timen, de er noget kokset til. det er ikke så meget det, der er problemet men mere at det at de er temmelig tæret på skaftet over det første styr. kan endvidere se at det er uoriginale ventiler, fra Opel. Har ringet til Marstal Motor og forespurgt om nogle nye, meen syntes det var val dyrt, knap 1400 for to, er der nogen af jer der ved hvilke ventiler der eventuelt kan bruges, ud over de originale selvfølgelig...?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis de gamle er fra Opel, så få nogen mage til, det er altid udstødningsventilerne, som ødelæges mest. De kan sikkert holde den motor ud. Men hvad med styrene ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej Lynes. Ja men Opel vil jo sikkert spørge om hvilken motor det er til og hvis man skulle spørge hos en ophugger vil det sikkert være praktisk. Med hensyn til styret virker det rigtig fint, skal bare renses for koks og andet snavs. Nå, men det er vel bare at spørge sig frem, hvis der ikke er andre der ved noget om dette.
Tag ventilerne med hen til en cylinderservice. Så finder de hurtigt ud af, hvilke ventiler der kan bruges.

Med venlig hilsen
ktm

 

@ktm. Har fundet et cylinderservice og de kunne hjælpe med oplysninger fra Opel kataloget. Tilsyneladende passer ventilerne fra en gammel rekord eller commadore i mål og længde så der skulle gerne værd et par stykker på vej, og det til en anden pris ca 150 +moms pr styk, så tak for det gode råd:-)
Få cylindercervice til, at  fræse ventilsæderne op.
Indsugningsventilerne kan du ligesågodt, få sleben også.

Så er du sikker på det hele spiller max...

mvh jens
Annonce
Du skal helst ha slepet begge ventiler samt sæder (evt. fræset sæder)
Hvis du ringer til Als cylinderservice så kan de skaffe de originale ventiler til en prut.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Inden evt. snak om, hvordan en slibning foregår, er det så noget du kender til i forvejen ? Du skal nok ( helt sikkert ) ha' fræset sædet i udstødnigsventilen, kræver specialværktøj, helt manuelt, som du måske kan låne. Indsugningsventil sædet renser du grundigt af, og en ny ventil påføres slibepasta og drejes rundt i sædet med en pind med en sugekop i enden, flyt fingrene på pinden ind imellem, så slipningen ikke er ens hel tiden. Ta' nu ventilen op, der skal så være en ensartet slibning at se på sædet, hvis ikke, så skal der fræses først. Efter fræsning samme slibemetode til der er en slebet ring at se. ikke noget med at sætte en boremaskine på. Der er ingen fornuftig grund til at fræse insugningsventilsædet, hvis det er OK.

Du skal altså bruge, 1 stk sugekop  på en rund pind ( fås færdig, men jeg kan ikke pt. huske, hvad de kaldes ) 1 dåse ventilslibepasta, og en ventilsædefræser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Som den dovne rad jeg er, har jeg for nylig fået fræset 4 udstødningssæder til en Land Rover ved et cylinderværksted. Det kostede 3-400 kr, så vidt jeg lige husker.
Jeg orker ikke det med den jammerlige håndfræser! , men nøjes med efterslibningen som siges at være overflødig, når det er lavet nøjagtigt med proff. værktøj

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er rimeligt let at medbringe et topstykke, men der sidder sæderne ikke i en sideventilet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Husk også ventilens trædeflade, skal have korekt brede, samt ligge korekt på ventilen.
Hvis man har fræseværktøjet, taget det ikke mange minutter, at fræse indsugningssædet op, men det kræver at ventilen slibes også, hvis den er brugt.

Men sliber man den brugte ventil og sæde med pasta, og trædefladen har korekt bredde og plasering, er det da ok.

Nu er det nok de færeste, der har ventilsædefræsesæt, og ventilsliber.
Det kræver jo 3 forskellige fræser, til et sæde....
(eller slibetasta og slibepind, men det koster jo ikke det vilde)

Så et smut omkring, en cylinderservice er nok ikke et dårligt bud, når nu motoren er ude af skibet.

mvh jens
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis