Flytning af bærende væg

Ved godt at det rigtige svar på følgende er: "Få en ingeniør til at regne på det", men Jeres erfaring er i min verden mindst lige så værdifuld

1 1/2 plans byhus fra 1920'erne med grundplan ca 6,5m (gavl) x 8m (facade).

Jeg skal flytte en ca 3 m lang bærende væg 0,5 m. Spærrene (15x15) spænder ca 5,8 m fra facade til facade og er idag understøttet af omtalte mur ca 1,7 m inde. Ovenpå er der kun lette vægge men dog tegltag. Huset er med krybekælder med gulv lagt på spær i samme retning som spærrene mellem stueetage og 1.sal.

Min erfarne murer siger at det er rigeligt at bygge den nye væg op i 45x95 reglar med en bundrem skruet i trægulvet og en rem i toppen (evt 2 reglar sømmet sammen for at være på den sikre side) og så imellem disse placeret nogle 10x10 stolper som placeres direkte under hvert enkelt spær.

Jeg havde jo troet at der skulle en stålprofil ind som bærende? Hvad siger I?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der jo ikke plads til en 100x100 i en 95 mm regel.
Men ellers er det rigtigt hvad din murer siger.
Men det kommer lidt an på hvor langt der er mellem bjælkerne og hvor højt der er mellem loft og gulv.
Men ved en rumhøjde på 2,5m og en bjælkeafstend på 1,2 meter går det fint.
Men der skal anvendes konstruktionstræ.
Og så er der lige husets stabilitet???
Tak for svar hpox!

Spærafstanden er 90 cm. Lofthøjde gulv til spær 245 cm.

Må indrømme at jeg troede 100x100 faktisk var 95x95 høvlet men det er åbenbart ikke tilfældet. Hvad ville du vælge i så fald?

Hvad med forsikringen - kan jeg ikke risikere at få problemer her?

Jeg ønsker egentligt blot den rigtige løsning fra starten af, så jeg ikke risikerer sætningsskader og/eller problemer med forsikringen senere hen. Er derfor åben overfor alternativet - at lægge en limtræs eller jernprofil op - men jeg vil også gerne have indækket denne i givet fald så den er skjult, og så synes jeg at jeg kommer ud i en noget bred væg? Så vidt jeg kan se hos Lilleheden rækker en 115x300 eller 115 x333 limtræ (spændvidde 4,2 m ved 6 m bredt hus), men hvis den skal indækkes med gips kommer jeg jo op på 14cm i total bredde ?

Mht stabiliteten - 2 af de øvrige 3 indvendige vægge i husets "kryds" er der fortsat så det forventer jeg ikke som et problem.
Enten stol på mureren da han har været i huset, eller ring til en ingeniør. I min verden er det umuligt at råde om uden at have været i huset.

http://www.lyrk.dk
Ihvertfald skal det være konstruktionstømmer, (T!-mærket) og det må jo kun være 95 eller et par mm mindre på den ene led.
men jeg glemte en ting.
Gulvbjælkerne skal jo bære den ekstra last, selv om det kun er 0,5 meter ude på bjælkelaget. Og det skal nok bære men problemet kan være at når du hopper på gulvet vil hele væggen måske vibrerer lidt.
Hvilket kan være uheldigt. Derfor skkal der så etableres understøtningeR/fundering under gulvbjælkerne, hvor væggen opstilles.
Så iI må vurdere hvad der fungerer bedst.

Grunden til at jeg udtaler mig relativt sikkert er en tommelfingerregel der siger at en 100x100 mm tømmer - i etagehøjde - kan bære ca. 1 ton. Og i dit jeres tilfælde er belastningen ikke en gang halvdelen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis