Tømning af ekspansionsbeholder

Er det tilrådeligt, at man selv pumper fortryk på ekspansionsbeholderen med en god fodpumpe til cykler? Jeg ved godt, at de professionelle bruger en gasart for at undgå korrosion, men hvor stor er risikoen egentlig ved at bruge en luftpumpe?

Måske er det hele min ekspansionsbeholder, der står foran en udskiftning, men i første omgang vil jeg prøve at kontrollere fortrykket. Ingen tvivl om, at membranen er blevet slap. Jeg skal nemlig kun fylde vand på, hvad der svarer til en kop - så har jeg normalt tryk igen. (Der kommer ikke vand ud af oppumpningsventilen, så helt defekt er beholderen ikke).

Jeg er klar over, at fortrykket (0,5 bar) skal pumpes og måles med tom ekspansionsbeholder, men hvordan får jeg drevet vandet ud af beholderen uden at skille alt for meget ad?
På radiatoren nærmest varmeanlægget har jeg en Ballofix, hvor jeg kan tømme hele anlægget. Kan jeg køre vandet fra ekspansionsbeholderen ud den vej ved at pumpe på ventilen på ekspansionsbeholderen, men i så fald, hvordan ved jeg så, når ekspansionsbeholderen er tom? (jeg vil jo helst ikke tømme hele anlægget).

K. Pedersen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke lukke alt vandet ud, men hvis du tømmer til at anlæget viser 0 bar, så kan du roligt fylde luft i beholderen.

Om den tære op af det eller ej, ved jeg ikke. Men du har jo sådan set ikke noget at miste ved det.

Mvh Thomas Hansen

Du kunne jo også bruge en metode der var ret udbredt tidligere, fryse røret til i dette tilfælde expantions beholderen med tør is som kan bestilles hos Matas. men det kræver at der er god ventilation af rummet tørisen skal bruges i da denne er giftig i opløst form. Så kan du afmonterer beholderen og tømme den helt, monterer igen og starte forfra. Det er iøvrigt samme kvælstof som tørisen bliver til, der fyldes på expantions beholderen af vvs manden.
 Og husk endelig at du ikke må røre ved tørisen uden brug af kraftige handsker, den er under minus 70 grader
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis