overtryk i fyr Grundfos ALPHA+

Er det meget normalt at der kommer et KÆMPE overtryk i et fyr når det har været slukket længe og varmen faktisk er gået helt ned på 0 grader pga varmen?
Den var så længt nede at vandet i den varme hane ikke løb ud mere
Så tænker at det var pga at det jo er frosset til..

Nå da jeg får tændet op i brrændsels fyretkommer der pludselig en masse larm fra fyret og da jeg går der ud er der FYLDT med damp
Overtryksventilerne er på højtryk og det fiser bare ud med vand og damp...

Mit spørgsmål er så om det er meget normalt med det overtryk?
kedlen er steget fra 0 grader til ca 15 grader... WEEEEE

Nå håber i har fået informationer nok og kan svare mig på mit spørgsmål da jeg er godt bekymret i det der nu har været denne overtryk i over en halv time nu

Med venlig hilsen
Tjald

hej.Ny og bare intra i hvad der foregår her på siden :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor længe har fyret været ude af brug, hvis det har stået flere dage i det her vejr, så er det nok frosset til, og sikkert også frostsprængt et eller andet sted.

Der skal normalt hverken komme røg, damp, eller vand ud.

Mvh Thomas Hansen

nu du skriver at der er fyldt med damp går jeg ud fra at det er din overtryksventil dampen kommer ud af men hvilken kedel har du da det ikke er ret tit at man ser en fastbrændsel kedel med lukket ekspansion for mig bekendt er der ikke ret mange kedler til fastbrændsel som er godkendt til tryk ekspansion nå men nok om det.
den larm som kommer fra fyret er helt sikkert fordi at fyret koger fordi at det ikke kan komme af med varmen.Jeg vil næsten tro at det koger fordi at vandet i rørene og kedlen er frosset og nej det er ikke normalt at der skal opstå et et så voldsomt overtryk i kedlen.
DU MÅ IKKE FYRE I KEDLEN FØR AT RØRENE ET TØT OP!!!!!!!!!!!! skynd dig ud og smid noget sand ind i det så du kan få det kølet af du må endelig ikke bruge vand i værste fald kan det nemt koste en kedel

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
hvis dampen kommer ud fra fyret er fyret gået til sikkert fordi det er frost sprungen eller sprungen pga af overtrykket der har været i kedlen da det har kogt

hej igen og tak for svarene....

Det er en kedel normalt til oliefyret. Der er så et brændselsfyr ved siden af som så tager over når man bruger det... Derfor der er en ekspansionstank tilknyttet det....

tryket er faldet nu fra 3 bar til 2.2 hvor det normalt er på én bar...

Jeg syntes det er meget utrygt at vide at der muligvis er sprunget et rør .
Sku jeg mon ringe til en VVS og få ham til at komme ud og være sikre at de rikke er sprunget noget for at vente til i morgen vil jo nærmest koste dyrere bare i vand...

Det er så først i går at der pludselig ik kom noget vand ud af den varme hane og bare det brød jeg mig bestemt ikke om da jeg også straks tænkte epå om det kunne være et rør der var sprunget...

Når hanen har været slukket et stykke tid kommer der godt nok en SMULE vand ud, men det er ikke meget....

Og ja Hansen det er nogen dage siden der sidst har været varme i huset...

hej.Ny og bare intra i hvad der foregår her på siden :)

ja få en vvs ud og se på det i morgen(du kan lukke for din hovedhane og lade være med at fyre til i morgen så sker der ikke noget )
men jeg vil godt væde en kop øl på at det er fordi at rørene er frosne
hvis at det er en ældre kedel du fyre med træ SKAL den være tilsluttet åben ekspansion lige meget om der er koblet et olie fyr til eller ej.oliefyret kan nemt køre på et anlæg med åben ekspansion man skal bare huske at beholder skal sidde højere end radiatorerne

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis