Ny dampspærre - 70'er hus

I fbm. efterisolering af det ubenyttede loft med gitterspær har jeg konstateret at ca. 25% af den gamle alukraft fra 73 er ædt op af mus . (Off-topic: lorte-skadedyr!)

Jeg havde oprindeligt tænkt mig at udbedre skaderne på den gamle alukraft inden efterisolering til total 400 mm men eftersom skaderne er så omfattende forekommer denne fremgangsmåde mig ikke synderligt håndværksmæssigt korrekt.

I stedet forestiller jeg mig at montere en ny dampspærre. Det letteste ville jo være at rive den gamle alukraft væk, afrette isolering til spærkant og derefter rulle en ny dampspærre ud over spær og isolering der er ca 12-14 cm over loftet (10 cm isolering, derefter 2-4 cm forskallingsbrædder ned til alukraft og listeloftets bagside) - men alle de ventilationsrør der stikker op fra loftet skal jo tætnes med "fast underlag" så den går som jeg ser det ikke.

I stedet tænkte jeg på at fjerne al gammel isolering og rulle en ny dampspærre ud fra ende til anden, ved tagfoden hæftet og klistret mod remmen, og så ellers bare lade den gå over alle spærrene og ned på loftet imellem spærrene, så kan jeg jo tætne dampspærren om ventilationsrørene med loftet som fast underlag. 

Må jeg det eller skal dampspærre ligge i samme afstand fra loft? Er der andet jeg ikke har tænkt på i denne sammenhæng, e.g. mulig rådfare for de gamle spær da de jo vil være på den varme side af dampspærren..?

Tak for råd & vejledning,


er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved nu ikke hvad der er nemmest, men træls det er det.
Du kan fjerne ødelægge den gamle dampspærre og  lave den nye som vist her: http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+...risolering 
Det er ikke strængt nødvendig at føre dampspærren over spærfoden, men det skader ikke.
Det er uden betydning i hvilken afstand dampspærren ligger fra loftundersiden.
Men i dit tilfælde ville det have været rigtigere at monterer den OVER forskallingsbrædderne.
Man kan sgu altid stole på dig hpox, jeg burde næsten betale konsulenthonorar til dig... (få nu ikke nogle gode idéer)

OK, jeg tror jeg er med. Eftersom jeg vil montere den nye dampspærre ovenfra vil den jo under alle omstændigheder ligge over forskallingsbrædderne. Jeg ser det som nemmere for mig ikke at skulle montere damspærren med tape/hæfteklammer på hvert eneste spær og i stedt bare rulle dampspærren ud på een gang i huset længde og så tape længderne sammen. Jeg tror bare stadig jeg er bange for at Rockwools skitse som du linker til ikke giver mulighed for at trække dampspærren over spærret, jeg synes umiddelbart det giver fare for kondens netop ved spærrene hvor jeg jo egentlig mindst vil have det da de ikke har mulighed for at ånde - eller er det bare mig der er helt åndssvag? (hertil må gerne svares uærligt...)

.. Træls er uden tvivl den bedste beskrivelse...

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Man kan sgu altid stole på dig hpox, jeg burde næsten betale konsulenthonorar til dig... (få nu ikke nogle gode idéer)

OK, jeg tror jeg er med. Eftersom jeg vil montere den nye dampspærre ovenfra vil den jo under alle omstændigheder ligge over forskallingsbrædderne. Jeg ser det som nemmere for mig ikke at skulle montere damspærren med tape/hæfteklammer på hvert eneste spær og i stedt bare rulle dampspærren ud på een gang i huset længde og så tape længderne sammen. Jeg tror bare stadig jeg er bange for at Rockwools skitse som du linker til ikke giver mulighed for at trække dampspærren over spærret, jeg synes umiddelbart det giver fare for kondens netop ved spærrene hvor jeg jo egentlig mindst vil have det da de ikke har mulighed for at ånde - eller er det bare mig der er helt åndssvag? (hertil må gerne svares uærligt...)

.. Træls er uden tvivl den bedste beskrivelse...

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

brug en diffusionsåben dampbremse, så fugten kan komme ud, i stedet for en spærre.

http://www.lyrk.dk
jeg ville ikke bekymre mig, hvorfor ville du have en ny dampspærer, 90 % af alle gamle huse som bliver efterisoleret idag, bliver der ikke monteret ny dampspærer. Og i alle ældre huse hvor der bliver lavet nyt tag og efterisoleret, bliver der heller ikke monteret eller er dampspærer. Det er stort set umuligt at få den ny dampspærer tæt, og så er den faktisk ikke til den store gavn. vent hellere til du engang ville lave nye lofter, og gør det der, det klart den bedste måde. husk hvis du stadig er hut på det med dampspærer, så må den maks ligge 1/3 inde, fra den varme side.
Annonce
Jeg ved ikke hvor du har det tal og din viden fra - jesper84.
Men hvis man kan vente f.eks. 5 år med at monterer en ny dampspærre hvorfor så idet hele taget montere en???
Massevis af kondensproblemer i tagkonstruktioner, (samt efterfølgende råd og svamp) har med manglende, beskadiget eller utæt dampspærre at gøre.
Ja, faktisk dem alle sammen.
Varmeisolering af bygninger med mineraluld og dampspærring hører simpelthen sammen.
Som hånd i handske, bugny & jump, vin & brød, fod i træsko, roser og torne, snot i øllebrød, u & krudt og ikke mindst sild og snaps.
Find selv på flere. :o)
Ja, det tal skal du vist ikke tage for seriøst.

Der SKAL monteres en damspærre i forbindelse med efterisolering, der vil komme kondensproblemer hvis ikke denne etableres, og det får altså hurtigere end folk regner med, efter 5 år kan der være store følgeskader pga. manglende damspærre.
Slette.
@ VH: Slette hvad?

Jeg er nu i gang og har fjernet den gamle alukraft-dampspærre imellem de spær hvor den var rigtig ødelagt. Der monterer jeg så i stedet en ny dampspærre, 0,20 eller hvad det er nu er - i hvert fald nutidens krav - oven på forskallingsbrædderne hæftet/tapet 25-50 mm op ad spærrene jvf Rockwolls skitser. Imellem de spær hvor alukraften er fin og intakt lader jeg den ligge. Hvis den støder op til en "stribe" hvor der er monteret ny dampspærre tætner jeg med et stykke nyt dampspærre og tape på det spær og på alukraften så der ikke kan komme fugt op under spærret.

Men hold op et lortearbejde - jeg har meget lav taghældning så det hele er akrobat-arbejde. Jeg har allerede reddet mig et trykket ribben og det jeg troede skulle tage en 4-5 mandedage ser ud til at komme til at tage det 3-4 dobbelte. Så meget for en kontor-mus-LDS'er...


er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Ja, det er rigtigt kedeligt GDS arbejde, men skal nok blive godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis