Hej.
Opdagede pludselig at jeg manglede en lamelfræser. I kender sikkert det med at man sidder og surfer, og pludselig finder ud af, at der er en dims man slet ikke anede man ikke kunne undvære

.
Anyway - kiggede lidt på Ferm og Power Craft, men der var lslør i dem, og lidt fesne land, så de lykkedes mig at finde en DeWalt DW682 brugt til 800 kr. Ok - jeg købte den ubeset, da sælger beskrev den som meget pæn og velholdt, hvilken den så ikke var. Meget naivt prøver jeg generelt at tro på folk opfører sig ordentligt. Men man må sige jeg er blevet taget lidt i r....
Jeg svejsede et nyt håndtag som erstatning for det brækkede plastik (og den er i al beskedenhed federe nu, end den var med plastikhåndtaget). Fik løsnet klingeflangen, der var spændt med 200 Nm, ved at svejse en specialnøgle. Fik efter 6 timers Dreml-arbejde med messingbørste og WD40 renset klingehuset for de fastlimede spåner, der tilsyneldende var et produkt af at der var blevet fræset i en overflade med våd lim. Fik rettet bundpladen, hvor det ene af de bagerste hjørner havde fået et smæld. Nåh ja - støvopsamlingen var heller ikke med. Suuuuuuuuuuuuk.
Nåh - men de gode nyheder er, at den fræser meget præcist parallelt med både bund- og anslaglandet (indenfor 0,2 mm). Dybdestoppet fungerer fint. Så reelt er maskinen jo ok.
Fræsersporet var dog lidt groft, da den ene tand på klingen havde fået slået en flig af (naturligvis).
Men nu skulle jeg så finde en ny klinge, og blev meget overrasket over att læse herinde, at Harald Nyborgs Rawling klinge ganske enkelt ikke duede. Prisen for den var 100 kr og den nærmeste "mærkevare" koster ca 400, så det fandt jeg trist (fordi jeg ikke har ubegrænsede midler), så tog alligevel chancen.
Jeg har nu målt på Harald Nyborg klingen med et måleur, og den en 100% lige. Tændernes placering er meget fin - dvs at deres placering ikke har mere end 0,02 mm fejl, og det er bedre end mine dyre rundsavsklinger. Meget uvidenskabeligt ridsede jeg med en diamantstift i en af tænderne på Harald klingen og hernæst i en af tænderne på den originale DeWalt klinge. Der var ikke umiddelbart nogen forskel i hårdheden.
Alt er dermed langt indenfor tolerancen for hvilken præcision kiksene tilbyder. Det er trods alt bare noget glorificeret bøgetræs mdf, der svulmer op når det bliver vådt. Desuden er et lidt grovere snit ifølge mig bare med til at give bedre vedhæftning når man limer. Så længe noten ikke flosser, så er det vel godt nok? Originalklingen havde heller ikke mere end de 6 tænder der er på HN klingen. Jeg synes snittene er fine. Har kun mine mange andre rundsave at sammenligne med, og ikke deciderede lamelfræsere, men mener jeg kan genkende et pænt snit når jeg ser det
Så de af jer der sviner HN klingen. Hvad er problemet? Er der noget langsigtet problem? Hvis klingen kan fræse 1000 kiks, så er jeg glad - jeg er jo bare hobbyist.
Men stor anbefaling af DeWalt DW682K maskinen. For min maskine er blevet straffet, og leverer stadig et fornemt resultat. Lidt observationer:
- Har læst på nettet at enkelte af maskinerne i fræser parellelt med underpladen. Jeg der dog ikke det store problem i dette, da der sidder to skruer på forsiden af landet der kan løsnes, så man kan dreje hele anslaget i forhold til klingen, og dermed justere det på plads.
- Fremføringshåndtaget sidder monteret på selve maskinen, og ikke som en del af landet (det gør det nu heller ikke på lamellos maskiner), hvilket gør, at man skal fiksere emnet med skruetvinger, hvis man vil skubbe frem på håndtaget. Jeg ville dog alligevel holde på bundpladen, for at presse den imod underlaget, så selv om designet ikke er optimalt, så er det ikke diskvalificerende.
- Geringslandet (eller hvad man nu skal kalde det) er lidt spinkelt, hvilket er det største minus. Det er såmænd præcist nok, men i realiteten så ville man gerne kunne holde hele maskinens 3 kg i dette land, for at hae følelsen af at have styr på snittet. Det går ikke, og man skal dermed have lidt gefühl for at få det til at fungere. Men skulle jeg lave geringhjørner på et fint møbel, så ville jeg vælge at bruge en klods skåret i 45 grader, og bruge bunden som land.
- Maskien har den der lidt ulækre skraldene lyd som de fleste vinkelslibere også har når man slukker den. Men efter at have set MANGE videoer med lamelfræsere, så går det igen på næsten alle maskine. En lamelfræser er vel heller ikke andet end en smart ass vinkelsliber.
- Maskine virker solid og tung. Er rar at holde på og startknappen er stor og fin, så den er nem at arbejde med.
- Hvis der er andre trænørder derude der kender David Marks (en amerikansk møbelsnedker kendt for sit program Woodworks), så er det denne maskine han bruger.
- Reservedel er meget nemme at få fat i på engelske webshops til ret billige penge. En ny spånpose og adpterstuds kostede f.eks. 7£.
Maskinen kan fås for 2200 kr hos prishammeren.dk, og enkelte engelske webbutikker sælger den for 200£ inkl moms og fragt, hvilket idag er ca. 1700 kr. De findes også ofte på eBay, hvis i ligesom jeg er naive og villige til at lægge lidt timer.