Lamelfræser DeWalt DW682K og klinge hertil (og lidt en anmeldelse)

Hej.

Opdagede pludselig at jeg manglede en lamelfræser. I kender sikkert det med at man sidder og surfer, og pludselig finder ud af, at der er en dims man slet ikke anede man ikke kunne undvære .

Anyway - kiggede lidt på Ferm og Power Craft, men der var lslør i dem, og lidt fesne land, så de lykkedes mig at finde en DeWalt DW682 brugt til 800 kr. Ok - jeg købte den ubeset, da sælger beskrev den som meget pæn og velholdt, hvilken den så ikke var. Meget naivt prøver jeg generelt at tro på folk opfører sig ordentligt. Men man må sige jeg er blevet taget lidt i r....

Jeg svejsede et nyt håndtag som erstatning for det brækkede plastik (og den er i al beskedenhed federe nu, end den var med plastikhåndtaget). Fik løsnet klingeflangen, der var spændt med 200 Nm, ved at svejse en specialnøgle. Fik efter 6 timers Dreml-arbejde med messingbørste og WD40 renset klingehuset for de fastlimede spåner, der tilsyneldende var et produkt af at der var blevet fræset i en overflade med våd lim. Fik rettet bundpladen, hvor det ene af de bagerste hjørner havde fået et smæld. Nåh ja - støvopsamlingen var heller ikke med. Suuuuuuuuuuuuk.

Nåh - men de gode nyheder er, at den fræser meget præcist parallelt med både bund- og anslaglandet (indenfor 0,2 mm). Dybdestoppet fungerer fint. Så reelt er maskinen jo ok.

Fræsersporet var dog lidt groft, da den ene tand på klingen havde fået slået en flig af (naturligvis).

Men nu skulle jeg så finde en ny klinge, og blev meget overrasket over att læse herinde, at Harald Nyborgs Rawling klinge ganske enkelt ikke duede. Prisen for den var 100 kr og den nærmeste "mærkevare" koster ca 400, så det fandt jeg trist (fordi jeg ikke har ubegrænsede midler), så tog alligevel chancen.

Jeg har nu målt på Harald Nyborg klingen med et måleur, og den en 100% lige. Tændernes placering er meget fin - dvs at deres placering ikke har mere end 0,02 mm fejl, og det er bedre end mine dyre rundsavsklinger. Meget uvidenskabeligt ridsede jeg med en diamantstift i en af tænderne på Harald klingen og hernæst i en af tænderne på den originale DeWalt klinge. Der var ikke umiddelbart nogen forskel i hårdheden.

Alt er dermed langt indenfor tolerancen for hvilken præcision kiksene tilbyder. Det er trods alt bare noget glorificeret bøgetræs mdf, der svulmer op når det bliver vådt. Desuden er et lidt grovere snit ifølge mig bare med til at give bedre vedhæftning når man limer. Så længe noten ikke flosser, så er det vel godt nok? Originalklingen havde heller ikke mere end de 6 tænder der er på HN klingen. Jeg synes snittene er fine. Har kun mine mange andre rundsave at sammenligne med, og ikke deciderede lamelfræsere, men mener jeg kan genkende et pænt snit når jeg ser det

Så de af jer der sviner HN klingen. Hvad er problemet? Er der noget langsigtet problem? Hvis klingen kan fræse 1000 kiks, så er jeg glad - jeg er jo bare hobbyist.

Men stor anbefaling af DeWalt DW682K maskinen. For min maskine er blevet straffet, og leverer stadig et fornemt resultat. Lidt observationer:

- Har læst på nettet at enkelte af maskinerne i fræser parellelt med underpladen. Jeg der dog ikke det store problem i dette, da der sidder to skruer på forsiden af landet der kan løsnes, så man kan dreje hele anslaget i forhold til klingen, og dermed justere det på plads.
- Fremføringshåndtaget sidder monteret på selve maskinen, og ikke som en del af landet (det gør det nu heller ikke på lamellos maskiner), hvilket gør, at man skal fiksere emnet med skruetvinger, hvis man vil skubbe frem på håndtaget. Jeg ville dog alligevel holde på bundpladen, for at presse den imod underlaget, så selv om designet ikke er optimalt, så er det ikke diskvalificerende.
- Geringslandet (eller hvad man nu skal kalde det) er lidt spinkelt, hvilket er det største minus. Det er såmænd præcist nok, men i realiteten så ville man gerne kunne holde hele maskinens 3 kg i dette land, for at hae følelsen af at have styr på snittet. Det går ikke, og man skal dermed have lidt gefühl for at få det til at fungere. Men skulle jeg lave geringhjørner på et fint møbel, så ville jeg vælge at bruge en klods skåret i 45 grader, og bruge bunden som land.
- Maskien har den der lidt ulækre skraldene lyd som de fleste vinkelslibere også har når man slukker den. Men efter at have set MANGE videoer med lamelfræsere, så går det igen på næsten alle maskine. En lamelfræser er vel heller ikke andet end en smart ass vinkelsliber.
- Maskine virker solid og tung. Er rar at holde på og startknappen er stor og fin, så den er nem at arbejde med.
- Hvis der er andre trænørder derude der kender David Marks (en amerikansk møbelsnedker kendt for sit program Woodworks), så er det denne maskine han bruger.
- Reservedel er meget nemme at få fat i på engelske webshops til ret billige penge. En ny spånpose og adpterstuds kostede f.eks. 7£.

Maskinen kan fås for 2200 kr hos prishammeren.dk, og enkelte engelske webbutikker sælger den for 200£ inkl moms og fragt, hvilket idag er ca. 1700 kr. De findes også ofte på eBay, hvis i ligesom jeg er naive og villige til at lægge lidt timer.

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da k.... for en smørre
Forstår slet ikke at du straks hendvendte dig til sælgeren og skruede hans skrammel omkring hans drøbel
Alt det arbejde for at kunne klaske lidt fisk i endetræ, det klare min billige tyske håndoverfræser lige så godt, ÆV BÆV
the jokers.

en god historie.

håndværekeren.

det er som at finde et gammelt vrag og renovere det.
 alla spitfire.! ( www.spitfire.dk ).
skaf en bunke skrot. og renovere det.
så det kan flyve igen.!
Ok - at nogen fyrer en lang smøre af, vil jeg generelt betragte som noget negativt. Dermed lyder det til, at du synes mit indlæg er spild af tid/plads. Fair nok - det er din mening.

Men grunden til at jeg skriver mit indlæg er bl.a., at der er flere her inde der beskriver alt fra Harald Nyborg, Biltema osv som værende noget lort. At man simpelthen ikke kan lave seriøst, professionelt og krævende arbejde med de enkelte byggemarkeders egne mærker. Dernæst kommer klassikere som "kvalitet og pris følges ad", og så gerne en eller anden fra sidelinien der lige vil gøre opmærksom på at vedkommende har en et-eller-andet fra Festool.

Tilsyneladende er der folk i Danmark der har sindssygt mange penge, som får værtøjet smidt i nakken af chefen, som kan trække det fra osv. Det er ikke mig, og så vidt jeg kan læse mig til, er der rigtigt mange der falder uden for den kategori. Og det er dem jeg skriver til!

Det er noget bavl at alt fra billig byggemarkederne er noget skidt. Biltemas topnøglesæt er af fantastisk kvalitet, ligeledes deres sprøjtepistol. Min excentersliber fra Aldi kører på 10. år. Min selekta rundsav til 169 laver de fineste lige snit og bliver brugt enormt tit. Listen af billigt værktøj jeg har købt er enormt lang, og for 90% vedkommende, har det virket fuldt ud tilfredsstillende.

Det er fint at styre folk væk fra værktøj der simpelthen ikke virker, og som dermed vil ødelægge arbejdsglæden hos den enkelte (som f.eks. Haralds billigste 800 krs svejser, for den kan ganske simpelt ikke svejse). Men jeg vil altid foretrække at anbefale (og få anbefalet) det billigste, som stadig vil virke, og i den kategori hører Festool ikke. Og nu taler jeg ikke om, at folk anbefaler et stemmejern, når jeg spørger til en overfræser, men holder sig ånden i emnet.

Derfor beskriver jeg mit indkøb af lamelfræser for dem der f.eks. vil give sig i kast med at lave en Montana reol replika til deres kone, men som ikke har råd til originalen, og derfor gerne vil finde en lamelfræser. Jeg skriver så at jeg for 900 kr fik en ok lamelfræser, der med lidt flid, og en Harald Nyborg klinge, kom til at fungere rigtigt godt. Og som en lille tilføjelse skal det da nævnes, at Harald Nyborgs nyværende Power Craft lamelfræser er en kopi af DeWalt DW682K, så er der ting der går i stykker, som støvopsamleren, håndtaget osv, så kan man faktisk i vid udstrækning bruge Power Crafts lamelfræser som doner. Tror faktisk at Power Crafts lamelfræser kunne modificeres, så den blev lige så god som DeWalten ved at forbedre skinnesystemet lidt. Det ville jeg måske have gjort, hvis jeg havde vist, hvad jeg ved nu

Jeg håber dermed at give andre fattigrøve håb, i stedet for at rive gulvtæppet væk under dem, ved at sige det ikke kan lade sig gøre med mindre man hoster op med 5.000,- kr. Lav-det-selv arbejde er en hobby for mig, men også noget jeg gør for at spare penge, så jeg får muligheden for at opnå noget, som industrien forsøger at overbevise mig om, ikke er inden for min rækkevidde.

Jeg vil derfor fortsat komme med lange smører (som den smøre jeg her har skrevet), når jeg opdager noget, jeg ikke mener klart fremgår andre steder på nettet. Og det ville jego gså gerne have andre gjorde.

Og nej - du kan ikke lave det samme som en lamelfræser med din billige tyske overfræser.

- Henry Ford 1938
Jeg syntes det var et fint indlæg. Jeg har også gjort mig mine egne erfaringer med harald nyborg.
en del af deres ting er rigtigt fine andet er så ringe det skulle være forbudt. som f.eks. deres bor.
Deres fræsejern til overfræser er gode. Deres fugemasser syntes jeg er langt bedre end f.eks. bostick.

Omvendt har jeg erfaring for at nogle af de "dyre" ting man køber i et professionelt byggemarked kan være noget skrammel. jeg købte nogle 160mm klinger til min rundsav fra CMT. det burde være godt. Men det er dog noget ringe skrammel.

Når man som professionel håndværker der kan trække værktøjet fra i firmaet, anbefaler værktøj så er man af og til skævt orienteret da man måske har prøvet noget af det billige og er blevet grumt overrasket eller man bruger værktøjet så intensivt at arbejdsmiljø og ergonomi begynder at betyde noget.
Sidst men ikke mindst lækkerheds faktoren er også noget jeg personligt sætter pris på. hvis jeg skal lave noget der er pænt, betyder det noget for mig at jeg kan lide værktøjet jeg bruger. lige fra hammeren til det sindsygt dyre måleinstrument jeg bruger til at måle antenne signaler med. tingene bliver bare bedre når værktøjet er lækkert/let at arbejde med.

Jeg kunne da også godt tænke mig en lamelfræser, jeg ved bare ikke hvad jeg skal bruge den til. og skal jeg sammenføje noget så må jeg vel nøjes med et fræsejern i min overfræser. for måske er den ikke perfekt. men det er en multikunstren, og det er hvad jeg har.

Jacob
Cool synspunkt Jacob.

Lækkerhedsfaktoren er vigtig, og skaffer man sig et værktøj der kan betale sig selv hjem, fordi den sætter en i stand til at gøre noget selv, som man før måtte betale sig fra, så tillader jeg mig også til tider at lade forrentningen løbe over lægere tid, fordi jeg gerne vil have noget der giver mig følelsen af at det ikke er værktøjet der begrænser.
Jeg er guitarist, og lever af det, og min arbejdsguitar kostede 27.000,- kr, hvilket bestemt ikke er en nødvendig udgift. Men jeg er glad for lyden, følelsen og jeg bliver dermed bedre til mit job, fordi det giver mere overskud og sikkerhed. Og igen - den kunne afskrives og har betalt sig selv mange gange. Men var der en nybegynder guitarist der spurgte om en fin guitar, så ville jeg uproblematisk kunne finde en 5-6- løsninger til 1.000,- kr, som jeg sagtens kunne spille jobs på, uden at almindelige kunder ville kunne høre forskel. Fortalte han så siden, at penge ikke var en hindring, så kunne jeg sagtens pege ham i en retning hvor 1000-lapperne begynder at flyve.

Min kommentar vedr. lamelfræser kontra overfræser var såmænd bare henvendt til den gode håndværker der nævnte at han ville kunne gøre det samme med hans billige overfræser, som jeg kunne med en lamelfræser - det er ikke rigtigt.

Jeg er i den situation, at der er flere der beder mig om at hjælpe dem med indbygningsløsninger af diverse reolsystmer, underskabe, kommoder osv. For at holde prisen på et spiseligt niveau, så er mdf svært at komme uden om. At overfræse mdf er nemt, men støvopsamlingen på overfræsere er bare ikke sårligt god, og mdf støv er det klammeste. En lamelfræser med sug, en næsten støvfri. At samle endtræ i mdf er lidt træls, og kiks er klart den smidigste løsning. Smigsamlinger er meget svære at holde på plads under limning, og igen er lamelfræseren meget rar. Stavlimer man massivt træ til plader, er kiks også en god måde at holde tingene under limning.
Nu har du så fået mit bud på hvad man kan bruge den til, men det er helt sikkert ikke et værktøj for alle. Hvorimod en overfræser ifølge mig er på top 10 listen over powertools man bør anskaffe sig, hvis man gør det selv.

Tak for den respektfulde tone, og dit saglig indlæg.

Mvh
Peter

- Henry Ford 1938
Annonce
Jeg tror du har misforstået mit indlæg, hvis du har fulgt lidt med i hvad jeg ofte skriver at det og det kan købes af Onkel Harald www.haraldnyborg.dk  jeg syntes nemlig modsat mange andre at hans værktøj er udmærket, selvfølgelig er der også smuttere der, som i alle andre butikker, men største delen er faktisk udmærket værktøj.
Det jeg blot resonere over, er at du lige så godt kunne have brugt en overfræser som kikse maskine, det har jeg da gjort i flere tilfælde.
Jeg tror egentlig også at dem der kalder butikken for Harald Skrammel, mener det lidt i sjov, som et kælenavn. Det er ret udbredt hvor jeg kommer fra at betegne de ting som er gode, som noget værre skrammel.
Da jeg startede i lære var min første egen boremaskine til hjemme brug en Bosch på 400 w. den anbefalede min mester mig, og så alt muligt tilbehør til den maskine blev indkøbt efter hånden som der var penge til det. Det er ikke småting den maskine kunne lave.
I dag er det jo sådan at en maskine til en opgave, men hvorfor dog have så mange maskiner liggende som ikke bruges så ofte i forhold til en motor ( boremaskinen ) og så en masse maskindele der kan monteres på denne. At det tager lidt tid at omskifte syntes jeg bare er en del af arbejdsglæden, du har kun to hænder, så du kan kun bruge en maskine ad gangen.
Og så er der lige den med hans lille svejseværk til 800,00 kr. det er skam et udmærket lille stykke værktøj, så længe du kun bruger det til de opgaver det er beregnet på. Det er komplet uegnet til større svejse opgaver, men det burde enhver kunne sige sig selv.

V.h.  Håndværkeren
til haralds lille bitte 800 kroners svejser er nærmest til karossori plader.!

når jeg skal ind til harald nyborg og købe skruetrækkersæt.
så er det wera.!

the-joker.

det er rigtig nok det at købe en ny "arbejdsguitar" så det er lyden man betaler for
ud over at det skal være læggert at holde og spille på.?
hvis man køber en billig guitar til under 1000.kr. så er det bare om at den holder på stemmen over længer tid.!
men heldet kan være heldig med de billige guitar
at den holder på stemmen efter den er "til spillet" over længere tid.!
og jeg er selv en pensioneret basist. af blant "brugergrupe"
for udviklingshæmmede musikere.!
så jeg ved hvad man taler om.? (elguitar og elbass)

hvis man skal have rigtig sjovt og skal fyre af.
så er det de nye "papguitar" paper jams.
der skal spilles på.  skål hik. til nytårs aften.!

det er hyggeligt at renover en lamelfræser.
efter at man har købt en "vrag" af en lamelfræser for en god pris.!
og det er sjovt at arbejde med en ny renoveret maskine. 

Bare lige en lille bemærkning til Jokeren, det virkelidt underligt på mig, at du mener det er ok at købe en guitar, som egentlig er bedre end nøvendigt, men samtidig synes, at dem , der køber Festool er sære. Jeg har Festools svar på lamelfræser, et lidt andet princip og meget præcist udført og ligeledes i brug.
Jeg kom til den på en lidt sær måde, da tommerup trælast holdt udsalg på Festool, og gav 60% rabat på en i forvejen nedsat pris.
Det blev knap 2400 med en ordentlig stak " fisk ". Jeg har også prøvet Ferm og Power Craft og med alt deres slør og manglende stivhed, vil jeg betragte som ubrugelige.
Jeg har meget Festool, som jeg sætter stor pris på at anvende, jeg drikker så max 10 øl om året.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg synes ikke folk der køber Festool er sære, og synes i øvrigt at Dominoen er et dejligt stykke værktøj, der er kiks/fisk overlegne, fordi de går dybere i samlinger.
Jeg synes derimod folk er sære, hvis de f.eks siger Festool OF2200EB, når en overskrift i indlægget er "billig overfræser"

... Og en lille detalje med guitaren er så også, at holder man den i god stand, så taber den ikke værdi - til tider tvært imod.

Forstår ikke helt hvodan misforståelsen opstod, da jeg synes jeg var ret grundig i min beskrivelse af hvorfor jeg skrev som jeg gjorde.

- Henry Ford 1938
Jamen så skriver du at , vi er sindsygt rige eller får det smidt i nakken af chefen, eller kan trække det fra i skat. Jeg svarer på ingen af disse punkter til beskrivelsen, så måske skulle du revidere din opfattelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis