Afkalkning af vandhane

Jeg sidder i det simple problem at jeg simpelthen ikke kan finde ud af at skille vandhanen i køkkenet ad, i min nye lejlighed.

Den har en gummidut siddende under håndtaget, på fronten, men selv om jeg piller den ud, så kommer jeg ikke ind til en skrue eller lignende, så jeg er meget i tvivl. Vil jo helst ikke hive og flå for meget i den..
Vandhanen ser sådan her ud: http://dl.dropbox.com/u/32952/DSC00157.JPG
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du dog skille vandhanen ad, det er ikke der kalk problemet sidder, men i den lille si der sidder i enden af tuden. Det er muligt at den sidder fast men så må du løsne den med en poligrib tang / Papegøjetang, ikke knokle den !!!

V.h.  Håndværkeren
Jeg skulle måske være mere præcis; Problemet er ikke sien for enden af tuden, men bunden af selve hanen. Den knaser når man drejer den, så jeg antog automatisk at det måtte skyldes kalk. Og hvis det bare er snavs og skidt, så vil jeg gerne have det gjort rent.
Ja det er jo en helt anden ting, jeg ved ikke lige hvordan du åbner den hane, da jeg ikke kan få dit billede frem !
Så prøver vi bare på en anden måde..
Ja det var jo noget andet, der skulle du kunne løsne en lille pinolskrue på den side der vender ud mod vinduet. Og hvis den krunser når du bevæger den så er det sikkert det keramiske hoved der er gået, så siger jeg bare av av av det bliver sjovt om du overhovedet kan få sådan en ny.
Men fortvivl nu ikke helt, for det er jo værten der skal sørge for at den er iorden.
Annonce
Jeg gætter på at den lille dims under hanen er en rød/blå dims, som indikerer varmt og koldt vand?
Den kan formodentlig vippes ud, og bag den sidden en lille unbracostift, som kan løsnes og dermed kan hele toppen af vandhanen tages af. Alternativt sidder stiften oppe i vippedelen og kommer til syne (foran)) når du vipper hanen helt i bagerste position helt omvendt (bagerst når du vipper grebet helt frem) 
Ha ha, nå der kom du mig i forkøbet Håndværker.

 God jul
Det er en nyindkøbt andelslejlighed, så jeg står selv for at købe en ny hane hvis det er..

Men tak for råddene, jeg prøver lige at kigge en ekstra gang på det.

Lars ON: Som nævnt i første indlæg er det bare en gummi-dut, og ikke en indikator. Det kan nemt fjernes med et spids værktøj, problemet er bare at jeg ikke kan se en skrue eller noget lignende bag den, ligemeget hvad position vandhanen står i.
Skrevet af David Munch på 20 dec 2010 15:25
Det er en nyindkøbt andelslejlighed, så jeg står selv for at købe en ny hane hvis det er..


Så kan du tørre den af på den tidligere ejer, da denne med stor sandsynlighed har vidst at den var slidt, også selvom vedkommende ikke vil indrømme det. Når du køber en andelslejlighed skal sådanne ting bare være iorden.
Skrevet af Håndværkeren på 21 dec 2010 07:04

Så kan du tørre den af på den tidligere ejer, da denne med stor sandsynlighed har vidst at den var slidt, også selvom vedkommende ikke vil indrømme det. Når du køber en andelslejlighed skal sådanne ting bare være iorden.

Indsigelsesperioden er desværre ovre, og oven i det har jeg ikke lyst til flere problemer med den tidligere ejr - Vi sidder efter 40 dage stadig i en sag om at få dækket nogle ulovlige udbedringer i lejligheden..
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis