Pilleovn

Nogen med erfaringer udi pilleovne???

Kan man undvære vandbåren varme i et bette hus med førstesal, hvis man install. en pilleovn i passende størrelse - måske ved gavlen hvor trappen er og der iøvrigt er åbent til køkkenet.
Alternativ bliver det et pillefyr, men..........der skal så føres rør for fyrenheden skal flyttes 6-8 m til et andet rum . nå ja, skorstenen skal jo nok lige flyttes også.

Ved en pilleovn kunne jeg sætte skorsten og ovn op og beholde det gamle oliefyr i reserve indtil ovnen var grundigt afprøvet.

Hytten er vel ca. 60m2. + førstesalen som vel er ca.35m2.

Sniffer  
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg helt bestemt mene er en mulighed.
Men hvis du har oliefyr kunne der måske monteres en pillebrænder på den, så du kunne fortsætte med den vandbårne varme.
Det er nemmere at fordele varmen via radiatorer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Næ, det ville nok være dumt fordi.....
Olietanken er for gammel
Oliefyret står - ja, lige midt i det hele og det hele er jo ikke ret stort, så det skal flyttes.
Det leverer også kun varme - ikke brugsvand.
Fyret er bestemt ikke nyt, så mon ikke pengene er givet bedre ud til nyt??

Sniffer  
Min kedel er vel 40-50 år gammel og den fik en pillebrænder for små 10 år siden.
Det er nu ikke så farligt at koble en VVB på fyret, så man undgår den elektriske opvarmning af brugsvandet.
Mit fyr står også midt i det hele og jeg får således god gavn af spildvarmen fra den gamle ikke alt for velisolerede kappe.
Men der er selvf. mange faktorer at tage i betragtning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nemlig - specielt, at jeg falder over lor*** når jeg går ind af døren.
Det står i gangen som kun er 150 cm. bred og 200 cm. til loftet..
Det gidz jeg ikke, når der er plads andre steder..

Jeg ved heller ikke hvor gammelt det fyr er - det hedder joannes - både kedel og brænder.

Sniffer  
Du skal bare være klar over at et pilleovn larmer lidt, man kan høre blæsere hele tiden og når den s køre piller ind også :-( ville finde et sted til en pille stoker istedet og så måske få en brændeovn op i stuen istedet
Annonce
Kun en af delene, så det bliver sikkert pillefyret.

Mente da ellers, at pilleovne i god kvalitet ikke larmede så meget???
Ville jo være så dejligt ment - og samtidig slippe for alle de rør..

Sniffer  
Hvad er der nu galt med den goe gammeldags brændeovn Sniffer, når du sover under den lune dyne har du ikke brug for varme og er du på arbejde, er der da heller ingen grund til at fyrer.
Jeg har kun brændeovn og den varmer de vigtigste rum op på under en halv time fra + 10 til + 21
Jeg havde selv overvejet sådan et lille pille fyr, ind til jeg opdagede at det jo larmer hele tiden, som om der ikke var larm nok i hverdagen.
Naarrhh, den med at stå op til 10 graders kulde er ikke særlig fristende, synes jeg. Alt under 20-22 graders varme er da umenneskeligt.
Det er helt rigtigt, at der kommer lyd, ikke ligefrem larm, fra en pilleovn. Jeg har hørt på sådanne ovne hos Pejsemanden i Høve, så kender Sniffer geografien, da det var oppe og vende mht opvarmning i min datters sommerhus. Hun var så sart, at hun valgte løsningen med brændeovne!

Som beskrevet tidligere står mit pillefyr inde i vores bolig, ca 5-6 meter fra mit kontor, hvor jeg sidder rigtig meget. For mig er det en meget behagelig lyd med pillerne, der triller ned i brænderen og blæserens stille susen. Så ved jeg at fyret kører som planlagt og der er dejlig varme. Sker der derimod noget driftforstyrrende, registrerer jeg straks forandringen med skræk, og kan gribe ind.

Det ideelle kunne være at have både en pilleovn og en lille brændeovn, som man kan bruge når man ønsker at sidde stille og roligt i sin stue og se Vild med Badut, Hvem er den dårligste optrædende, Hvem vil være til grin eller andre vanvittige TVprogrammer!
Så kan pilleovnen stå og "larme" medens man er væk eller sover og der er god varme, når man dukker op.

Helst ville jeg bevare den vandbårne opvarmning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er det da godt du ikke var med da jeg sejlede mit "nye" skiv hjem fra Hjarbæk i Maj måned, der havde jeg nætter med minus 5 i kahytten
Nu er der forskel på hvad vi opfatter som larm, da jeg boede i lejlighed syntes jeg at vandets susen i rørene til radiatorene var larm
Nu var det jo heller ingen skam at blive væk, når jeg ikke var buden!!

Jeg fik rigelig af kulde i min tid som kriger i 60erne.
Ligge bivuak, lavet at plastregnslag, i 15 graders kulde i JægerensPris, fik mig til at indse, at det med sne og kulde er noget rigeligt opreklameret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis