Rem har sat sig på huset

Hej.

Så for noget tid siden på min fasede at der var kommet en lang revne i pudset langs gesimsen oppe ved taget som er vist udefra på det ene vedhæftede billede.
det tænkte jeg ikke nærmere over og kradsede ud og pudsede den op igen.
Den er så begyndt at revne igen.
Er i gang med at få sat kviste på mit hus af håndværker, og opdager da jeg fjerner alt isolering på min første sal (Som er ubenyttet) at hele remmen som spærføderne står på, har sat sig ca 10 cm ud, og det er jo nok også grunden til pudset er revner på ydersiden.
Kan se at de stykker der sidder fra bjælkelaget og ud på remmen som skal holde det hele sammen, er knækket flere steder, og derfor at remmen kunnet vandre udaf.

Se de vedhæftede billeder....

Hvordan forholder jeg mig i sådan en situation, er jo i gang med at få kviste på fordi jeg skulle udnytte min første sal.

Man kan se på ydersiden at hele "gesimsen" buer frygtelig meget udaf, og er bange for den knækker helt af på et tidspunkt, da den buer mere og mere, efterhånden som remmen sætter sig mere ud.

Er det noget jeg skal melde til forsikringen, da det jo kan blive en MEGET bekostelig affære at få det ordnet.

Mvh
Philip


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver den har sat sig 10 cm, det lyder totalt voldsom.
Du må have en fagmand til at kikke på konstruktionen, og så få foretaget det nødvendige.

Det kunne se ud som om, der har været savet en vandretliggende bjælke væk, som jeg lige ser det ud fra billederne.

mvh jens
Noget skal der gøres.
Men om det er en forsikringsskade må jo fremgå af din police.
Det er udmærket med nærbilleder, men det kan være svært at vurdere konstruktionen som sådan.
Kunne du prøve at forklare de enkelte billeder. Og har du billeder af hvordan samlingen ser ud når den ikke er skredet ud.
For mig ser det ud til at hvert spær står på hver sin bjælkeende.
Det kunne godt se ud som råd.
Det kan nok osse repareres, men måske kun på den måde at det sikres at d spærene ikke skrider længere ud.
Hvad siger det firma der monterer kvistene. Kan de ikke lave det?
Je_ns:
Der er ikke fjernet nogen vandrette bjælker, der er kun udvekslet 2 spær til kvistene, og skaden er sket inden det

Hpox:
Spærenderne står på remmen, og der er flere spær end der er vandrette bjælker.
Men som man kan se på billede 1+2+3+4, bliver remmen holdt på plads af de vandrette bjælker, som du kan se på billede 4. den klods der er skåret skrå ligger ovenpå den vandrette bjælke og går ud og holder på remmen. og det er faktisk den "klods" der er trukket over, og derved har remmen kunne komme udaf.

Billede 5:
det billede udenfor, er det lidt svært at se, men hele gesimsen har sat dig tilsvarende ud, og den buer helt i forhold til fasaden.

Er der noget andet du vil se eller hva billeder af, tager jeg gerne billeder og forklarer yderligere?

Må prøve og høre firmaet som monterer i morgen, hva de siger til det. Og om jeg ska kontakte min forsikring. Hva skal der evt stå i forsikrings papirerne før de dækker sådan en skade? Er det sætningsskade eller råd ?

På forhånd Tak.
Da jeg i sin tid pillede det gamle tag af, opdagede jeg noget lignende på mit hus.

Jeg måtte med en talje trække hvert enkelt spær sammen, samtidig med at jeg løftede oppe i kippen med en bjælke på en donkraft, til original facon.
Jeg satte en 12 mm gevindstang ned igennem konstruktionen ned til loftet ude ved remmen, så spæret ikke kunne skride ud igen.
Det kan du måske endnu nå?
Men det kræver at du skal have det nederste af tagbeklædningen af for at kunne komme til
Du skal nok også lige holde øje med de elektriske ledninger. De ser ud til at være stærkt involveret i misseren.

Jeg ville bestemt ikke turde gå videre i projektet før det her er stabiliseret.

I min optik ligner det ikke noget, som forsikringen vil have med at gøre.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM:
De elektriske installationer har jeg styr på, er selv elektriker, så har kigget dem efter og det går Ellers tak for din opmærksomhed på dette.

Det lyder som et kæmpe projekt, og hva så med taget? (Det er eternit) vil pladerne ikke knække når man trækker dem sammen?
Det er jo ikke kun spærene der er vandret ud, det er hele remmen der har flyttet sig, så den skal jeg også ha ind på plads....
Havde det bare været spærene der havde flyttet sig, havde det ikke været "så slemt", Men det værste er at det er hele remmen, og derved også gesimsen der har flyttet sig....

Frygter lidt det kan blive en MEGET dyr affære hvis ikke forsikringen vil dække noget?
Annonce
Det er jeg helt med på, men det er trods alt nemmere nu, end når du har indrettet 1.salen og monteret kviste osv.

Rent faktisk har du ikke noget valg. Det skal laves under alle omstændigheder.

Om det er hele remmen eller spærene enkeltvis gør ikke den store forskel.

Det kan betyde, at der skal bruges flere taljer samtidigt, hvor man skal rundt om remmen med stropper eller kæder. Er det så gammel en skade at remmen har taget en blivende facon, ville jeg skære den over for hvert spær, så man kan hale spærene i land. Når det så er inde ville jeg lægge en støtterem bagved og bolte den gamle og nye rem sammen, så man stadig har styr på sagerne som oprindelig tiltænkt.
Om så befæstigelsen i remmen er stabil nok, eller du skal lave en sikring som jeg beskriver, kan kun en yderligere afdækning vise.

Du kan lige så godt rage gesimsen ned, først som sidst. Den holder ikke til denne manøvre.
Så kan du samtidig sørge for en meget grundig opmuring og tætning mellem spærene, så du ikke får det forbistrede træk ind i etageadskillelsen, som mange slås med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har svært ved at gennemskue hvad der er murværk og hvad der er træ.
Men det er rigtigt at man først oplagde bjælkelager, dernæst remmene, som blev kammet ned i bjælkelaget. Og ovenpå remmen stillede man spærene.
Det var forskelligt hvordan man fastgjorde spærene til remmen. Ofte skete det ved at bolte en klods fast på undersiden af spæret. Som fastholdt spæret i forhold til remmen.
Eller man tæskede godt med søm i samlingen mellem spær og rem.
Men det mest interessante er jo også hvorfor det sker nu.
Det ligner råd. Du må op og pirke i træet med en skruetræller.
Ja, engang imellem er det bedre med billeder der viser hvad man ser, og ikke kun nærbilleder.

Har svært ved at se hvad det er du mener skrider ud, dine spær skulle gerne være fastgjort til en rem, som så er fastgjort til dit bjælkelag, spærene er normalt enten sømmet / tappet fast, eller fastgjort via smedet sammenholds jern, som er sømmet ind i siden af spær og rem / bjælkelag, disse holder det normalt rigtigt godt sammen, men ved evt. råd i spærene mister disse jo grebet også.
Spærene står godt nok fast på remmen, og de sidder godt nok fast. Det er selve remmen der har sluppet bjælkelaget og skredet ud.
Specielt på billede nr 2, kan man se hvor remmen har sluppet bjælkelaget og man kan se det mellemrum hvor den skulle ha ligget.
Skal jeg prøve og taget nogen billeder lidt længere fra , så man ligesom kan danne sig en helhed?
Det der i første omgang forvirrede mig en hel del, er at det 4. billede skal vendes 90 grader.
Jeg formoder, at den skrå flade vi ser, er beton som er lagt i for at tætne, så f.eks. korn ikke skulle drysse ned i væggen. Sådan var det i hvert fald lavet her. Jeg vil gætte på, at det kunne være et stuehus til et landbrug, hvor loftet har været brugt til kornopbevaring.
Der hvor vi ser samledåsen på billede 3, ses rester af gamle tegl liggende nede i mellemrummet, hvor remmen er gledet ud.
Der er formodentlig ret nyt tag på, og dem der har lagt nyt tag på, burde jo nok have råbt vagt i gevær, og få udbedret skaden.
Men hvis de har givet fast tilbud på sagen, har det været enklere at lukke øjnene for problemet.
Har jeg misforstået billederne?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis