Forsatsvinduer af plexiglas

Vil i anbefale at benytte magnetlister eller pvc-lister - hvad bliver mest tæt?

Hvor anbefaler i at købe plexiglas plader i målene 90x90 cm og i hvilken tykkelse?

Hvor meget må jeg betale for en plade ca.?

Vil i anbefale at benytte magnetlister eller pvc... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt.
I de gode gamle dage lavede man forsatsruder fordi der kun var enkeltlagsglas i vinduerne.
Når man monterede forsatsruderne borede man samtidig et 5 mm hul for oven og neden, som Håndværkeren påpeger.
Men det er jo lidt tosset at bore huller i en ramme med termoglas - for at skabe ventilation.
Men prøv men en acrylplade, vridere og tætningslisterne.

Men det helt rigtige er altså at monterer forsatsruderne udvendigt.
En metode der har været brugt i Grøndland i årtier. Deraf navnet Grøndlandsvinduer.
I hvertfald i forrige århundrede kavede man almindelige vinduer met termoruder, tophængte. På ydersiden monterede man en enkeltglas forsatsramme. Så vidt jeg husker hængslet i toppen og noget lukkehaløj i bunden. Så man kunne lukke op og gøre rent mellem glassene.
Der var en eller anden ventilation i bund og top, muligvis huller boret i rammen.

De er nok her i moderne tid afløst af 3-lags ruder.
Jeg aner ikke hvor i har det med det kondens fra, men på almindelige koblede vinduer med 2 lag enkelt glas er der ikke tætnet med en liste imellem de 2 rammer, og heller ej udluftningshuller. Kondens i disse vinduer er ikke eksisterende.....

Der er begyndt at komme nogle nye koblede vinduer med en diffusionsåben tætningsliste imellem de to rammer, men det er kun for at der ikke kommer skidt, snavs, dyr osv ind.

http://www.lyrk.dk
jeg har personligt aldrig set det, men ok, der er sikkert noget om snakken så.

http://www.lyrk.dk
Noget helt andet er...(se billedet længere oppe) hvordan faen monterer jeg vriderne i bunden?
Kan selvfølgelig skrue dem i bundstykket så de spænder vinkelret på
Måske det er bedre med en gummi liste og så være heldig at ramme med størrelsen på plexiglasset så det akkurat kan trykkes ind og sidde i spænd ?!?
Der skal ikke vridere på i bunden, vægten af pladen får det til at slutte tæt. Hvis du altså bruger de der vinyllister.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også