Forsatsvinduer af plexiglas

Vil i anbefale at benytte magnetlister eller pvc-lister - hvad bliver mest tæt?

Hvor anbefaler i at købe plexiglas plader i målene 90x90 cm og i hvilken tykkelse?

Hvor meget må jeg betale for en plade ca.?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af billyboy på 19 dec 2010 07:02

Vil i anbefale at benytte magnetlister eller pvc-lister - hvad bliver mest tæt?

Hvor anbefaler i at købe plexiglas plader i målene 90x90 cm og i hvilken tykkelse?

Hvor meget må jeg betale for en plade ca.?


PVC lister er bedst hvis det er ældre vinduer, da der godt kan være lidt ujævnheder i karmene, Det er nok klar akrylplade du skal have, plexiglas er hulens dyrt ! Jem & Fix har hvad du skal bruge, også vridere til at holde pladerne fast til karmen med. Køb nu ikke for lidt vriderer !
Prisen afhænger af hvor i landet du bor, er det i Kjøvenhavnstup eller oppe Nordenfjords er de sikkert dobbelt så dyre som hvad prisen er her nede i den sydligste del af landet.

V.h.  Håndværkeren
Det er denne type vindue og regner med at lægge pladen an der hvor pilene peger. Hvor store skal pladerne skæres for at der er plads til pvc-listerne? Vil jo gerne have det bliver rimeligt tæt.

Overvejer at købe materialerne her:
http://www.interglas.dk/plastliste_til_forsatsvinduer_pr__m_-p-86.html
Virker det ikke vældig fornuftigt?
Næe, ikke særligt.
Du har jo allerede termoruder.
Hvis du monterer en forsatsrude indvendigt på vinduet vil risikoen for kondens på den udvendige side af forsats ruden eller den indvendige side af termoruderne være overhængende.
Du kan jo ikke lave rummet mellem vindue og forsatsrude lufttæt.
Egentlig burde forsatsruderne sidde udvendigt, men det pynter nok ikke. :o)

Grunden til jeg overvejer forsats er at man ikke kan sidde foran vinduet uden det trækker ubehagelig koldt ind og vindueskarmen er også iskold.

Jeg har lige monteret nye tætningslister uden den store forbedring...

What can I do?

Tag en trøje på. :o)
Men der er jo ikke så meget at gøre.
En forsatsrude vil nok hjælpe på kuldenedfaldet, men altså hæmme udsigten.
Der er formodentlig ingen radiator under vinduet. Hvad med en hurtig el-radiator tilsluttet den nærmeste stikkontakt?
Annonce
Joo men tænker os at der må sive en masse varme ud når det nu er så koldt der?
Jeg kan jo så fortsætte snakken, for det er ikke sikkert at trækken kommer fra selve vinduet, men fra inddækningen. Prøv at holde et tændt stearinlys hen der hvor du føler trækken komme fra og se hvor meget det blafre, er du ryger er det nemmere med en smøg. Er det fra hvor indækningen støder op til karmen, kan du trække en tynd akrylmasse i kanten. Dyppe fingeren i lidt sulfosæbevand og trække en flot kant hele vejen rundt, og så er der altså lukket.
Er det fra selve vindues rammerne så er det en skam du har lyse vinduer, jeg har naturfarvede let brunlige og hvert efter år klæber jeg gammeldags klæbebånd i kanterne på de vinduer der ikke behøver at lukkes op i løbet af vinteren. Den gammeldags klæbebebånd jeg bruger et af papir som lige fugtes med vand og lægges let ind i hjørnerne. Til foråret pjasker jeg det bare til med vand så er de lige til at vaske ned igen.Du skal nok ind i en ældre boghandel for at få det klæbebånd. Det har farve som brunt papir.
Nu ligger huset også lige op af en vej så jeg tænkte at bilstøjen også ville blive reduceret med forsatsvinduer. Men det er bare en dum idé fordi det vel kondensere ret kraftigt mellem termoruden og forsatsvinduet?
Du kunne prøve med et enkelt vindue først, inden du kaster dig ud i den definitive investering.
Jeg har været med til i min datters sommerhus, også med bondehusvinduer dog med enkeltlags glas, at sætte acrylplader på de enkelte fag og ikke over hele vinduet, som du planlægger.
Det gav iflg. hende en stor og klar forbedring.
Jeg har selv puslet lidt med samme ide som du, men pga dovenskabelighed, er det blevet ved tanken, men jeg tror helt klart på at det vil være udmærket, og jeg er ikke så ræd for kondens.
Hvis jeg skulle gå igang med det, ville jeg sætte tynd selvklæbende tætningsliste på acrylen. Så nogle pænt tildannede og malede trælister oven på, hvorigennem jeg ville sætte skruer til at holde acrylen fast for at undgå pukkeldannelser og utætheder.
På den måde vil man dårligt ane, at der er sat forsatsvinduer på.
Jeg har, som ofte før beskrevet her på sitet, sat forsatsvinduer på nogle gamle jernstaldvinduer. Her har jeg u-profil gummiliste, med en rund læbe på toppen. Det har jeg sat på kanten på udskårne acrylplader og trykket disse fast i vindueslysningerne. Det virker kanongodt og jeg har ikke kondensproblemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af billyboy på 20 dec 2010 08:57
Nu ligger huset også lige op af en vej så jeg tænkte at bilstøjen også ville blive reduceret med forsatsvinduer. Men det er bare en dum idé fordi det vel kondensere ret kraftigt mellem termoruden og forsatsvinduet?
Ja jeg kan godt se at din udsigt ikke er værd at skrive hjem om
Løsningen på kondens problemet er såmæn blot at der skal kunne komme luft imellem pladen og vinduet for oven og for neden. Bare et par 5 mm. huller gør det.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også