kølervæske i gulvvarme

jeg er ved at lave gulvvarme i forbindelse med en masseovn,da jeg nogen gange vil have huset stående uden varme nogen dage tænkte jeg på om man kunne undgå frostskader hvis man hældte kølervæske på anlægget,har ikke hørt om det kan lade sig gøre,ej heller om det modsatte er der en viis mand eller 2 der kan fortælle mig om det er en mulighed eller hvorfor det ikke er en god løsning ?

skralde
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt.
Med det forbehold at den kølervæske du hælder på ikke reagerer med nogle af de ting du har bygget dit anlæg af. en anden ting er at kølervæske ikke kan indeholde lige så meget energi som rent vand, derfor skal der hældes flere litter vand gennem systemet før du får tilført lige så meget varme. kølervæsken gør vandet en smule mere tyktflydende, så det er tungere at mase gennem rørene. på den positive side så smører kølervæske alt det kommer i nærheden af og modvirker korrosion af metallerne.
Men du kommer nok ikke uden om at pumpen skal yde en smule mere end den skulle med rent vand.

Hvis gulvvarmen er plast rør så find ud af hvordan de plastrør arbejder sammen med kølervæsken. gummi, jern og messing støder kølervæsken på i en bilmotor. så det burde være homesafe.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis