Betyder faserækkefølgen noget til bimåler?

Mere bimåler: Kan se at trikkeren har monteret faserækkefølgen forkert (eller rettere blot forskudt den) således at L1 er i L2, L2 i L3 og L3 i L1. Det burde ikke betyde noget for aparaters funktion men hvad med bimåleren der er denne OD4110 (pdf) fra ABB, som også skal have faserne tilsluttet til andre klemmer (til måling af spænding på faserne går jeg ud fra) og disse er ikke forskudt. Vil det ikke betyde at måleren måler forkert?

Hilsen
Ole


Ole
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at trikkeren har forskudt faserækkefølgen på din måler (hovedmåler går jeg ud fra!). Hvordan ser du det? Tilslutningerne burde da være lukket inde....
Men nej, faserækkefølgen gør hverken fra eller til med hensyn til hvad måleren registrerer.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg kan se det på kablingen mellem bimåler og sikringsgruppen hvor. Når jeg er i tvivl er det fordi jeg tænker at man jo både skal måle strøm OG spænding i bimåleren for at kunne beregne effektforbruget og når det er sådan en trafotype må spændingen sikkert måles på de separate spændingsindgange (benævnt L1, L2 og L3) på bimåleren. Når der så er rod i faserne vil spændings- og strømmålingen ikke passe sammen.

Ole
Ja så er der et problem. spole og spændingsmåling skal sidde ens, ellers bliver det fulde forbrug ikke målt. det er en om'er

Jacob
Spændingen skulle vel gerne være omtrent det samme uanset hvilken fase der måles på - så hvordan rækkefølgen nogensinde skulle have indflydelse på målingen kan jeg ikke gennemskue.

... havde det betydning ville det vel ret beset betyde at måleren ikke kunne se 1- og 2-fasede belastninger?
Annonce
ja. men ikke på samme tidspunkt.
en moderne måler ser jo på strøm og spænding på hver enkelt fase samtidigt. ellers vil målingen ikke tage forhold for fasedrej. Derfor er man nød til at måle på hver enkelt fase, både strøm og spænding.

Jacob
Da der er tale om effektmålere ser alle målere, nye såvel som gamle, vel på både spænding og strøm? Hvad drejefeltet har med den måling at gøre kan jeg ikke gennemskue.

Databladet på måleren siger heller intet om vinklerne på strøm / spænding.

... havde det betydning ville det vel ret beset betyde at jeg ved at gå ned i hovedtavlen til opgangen og bytte to faser ville få en håndfuld glade naboer da målerne i så fald ikke ville registrere det fulde forbrug?
Problemet er hvis man ikke måler strøm og spænding på samme fase, som i dette tilfælde. det er der problemet opstår. med hensyn til dreje feltet så burde det ikke betyde noget for en moderne måler. jeg ved dog at ding dong manden var meget umage med fase rækkefølgen da jeg fik ny stikledning.

Jacob
Hvordan skulle måleren undgå at måle strøm og spænding på den samme fase?!?
Skrevet af steinaa på 19 dec 2010 15:01
Hvordan skulle måleren undgå at måle strøm og spænding på den samme fase?!?

Fordi det er måling via måle trafoer. og mens kredsløbet måler spænding på L1 så måler den strømmen på L2. L2-L3 og L3-L1

Jacob
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis