Betyder faserækkefølgen noget til bimåler?

Mere bimåler: Kan se at trikkeren har monteret faserækkefølgen forkert (eller rettere blot forskudt den) således at L1 er i L2, L2 i L3 og L3 i L1. Det burde ikke betyde noget for aparaters funktion men hvad med bimåleren der er denne OD4110 (pdf) fra ABB, som også skal have faserne tilsluttet til andre klemmer (til måling af spænding på faserne går jeg ud fra) og disse er ikke forskudt. Vil det ikke betyde at måleren måler forkert?

Hilsen
Ole


Ole
Mere bimåler: Kan se at trikkeren har monteret... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ahh... nu begynder det at dæmre. Jeg havde ikke lige gennemskuet at der var tale om strømtrafoer.

Men den fejlvisning der eventuelt vil opstå er da så lille at jeg i stedet ville være mere nervøs for den fejlvisning på indtil 2% som måleren leveres med.
Skrevet af steinaa på 19 dec 2010 15:30
Ahh... nu begynder det at dæmre. Jeg havde ikke lige gennemskuet at der var tale om strømtrafoer.

Men den fejlvisning der eventuelt vil opstå er da så lille at jeg i stedet ville være mere nervøs for den fejlvisning på indtil 2% som måleren leveres med.

Fejlvisningen vil jo være afhængig af hvilke måde man belaster på.
Jeg kan ikke lige se hvorfor fejlvisningen kun skulle være på 2% eller under ved denne fejltilslutning. Men jeg er for doven til at regne på det.

Jacob
Hej MLU.
Det synes jeg var en overflødig kommentar!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 19 dec 2010 15:52
Hej MLU.
Det synes jeg var en overflødig kommentar!
Så er det fordi den misforstås. 

Steinaa har nu altid haft ret og har det sikkert også, men når sådanne noget sker, så blir man overrasket og det var mere det kommentaren gik på.. Altså sådanne lidt god "værksteds mobning"...

Så ingen hån, latter eller pege fingre i den og hvis den opfattes sådan beklager jeg..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
MLU: Jeg opererer som oftest med en fejlprocent på omkring de 20, men jeg er pokkers påståelig, så de fleste plejer at glide af undervejs :-)
Men hvis det på nogen måde kan redde din weekend at jeg ikke havde nærlæst databladet, så kan jeg sagtens unde dig det.

Hvad de 2% angår er det den fejlvisning angivet i databladet til måleren (uanset hvorledes den er tilsluttet). Hvis måleren rent faktisk måler spændingen skal vi over i svær industri før de par volt spændingen måtte springe har nogen indflydelse på den samlede elregning.
Skrevet af steinaa på 19 dec 2010 16:09
MLU: Jeg opererer som oftest med en fejlprocent på omkring de 20, men jeg er pokkers påståelig, så de fleste plejer at glide af undervejs :-)
Men hvis det på nogen måde kan redde din weekend at jeg ikke havde nærlæst databladet, så kan jeg sagtens unde dig det. .

Hmmm. Nogen gange lyder en joke bedre i hovedet end den ender med at blive skrevet...

Beklager og nej. Det redder ikke min weekend at du under mig det, for der var ingen ting der skulle undes... Sorry Steinaa..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af steinaa på 19 dec 2010 16:09
MLU: Jeg opererer som oftest med en fejlprocent på omkring de 20, men jeg er pokkers påståelig, så de fleste plejer at glide af undervejs :-)
Men hvis det på nogen måde kan redde din weekend at jeg ikke havde nærlæst databladet, så kan jeg sagtens unde dig det.

Hvad de 2% angår er det den fejlvisning angivet i databladet til måleren (uanset hvorledes den er tilsluttet). Hvis måleren rent faktisk måler spændingen skal vi over i svær industri før de par volt spændingen måtte springe har nogen indflydelse på den samlede elregning.

et par volt ? spændingen er forskudt 120 grader.
Hvis du belaster med et 2300W varmelegme vil du når spændingen faktisk peaker (325V) kun måle 162,5V men stadig det rigtige strømforbrug på 14,1A. Det er nøjagtigt en halvt så stor spænding som du burde måle.

Jeg kan ikke se hvordan man skulle ende med kun at måle 2% forkert. men jeg er for doven til at lave integralet.

Jacob
Hej igen,

Nu har jeg vovet mig udi at flytte faserne selvom det er fy, og nu fungerer det hele fuldstændig perfekt! Det vil altså sige at faserækkefølgen har en hel del at sige - ikke bare et par procent ellerlignende men faktisk langt langt mere!! det er egentlig også ret logisk når jeg tænker mig om, for hvis man ganger strømmen med spændingen på målinger på 2 forskellige faser der er 120 grader ude af "takt" og summerer det op over de 3 faser, ja, så skal det give noget af en fejl.

Hilsen
Ole

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis