Mangler malertips: maling af gamle dørindfatninger

Skal igang med at male vores gamle paneler og dørindfatninger. Det er normalt ikke noget videre problem, men især dørindfatningerne har desværre lidt overlast i forbindelse med renoveringen af væggene. Der er skallet maling af hvor de gamle søm har siddet. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får det bedste resultat når jeg skal male dem:

- Skal jeg slibe niveauforskellene mellem gammel maling og afskallet maling ned?
- Eller er der istedet en måde så jeg kan spartele forskellene ud?

Det skal lige nævnes at den øvrige gamle maling IKKE er løs, men kun skallet af fordi vi har brugt værktøj på dem. Jeg vil derfor gerne undgå at skulle skrabe al den gamle maling af før jeg maler.

Er der nogen der har gjort sig nogle erfaringer?

På forhånd tak.

Anders


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil gøre det rigtigste fra starten, kan du spartle "hullerne", men det skal være før du sliber på malingen. Herefter kan du slibe det overskydende af. Men det bedste vil være at fjerne al den gamle maling med en gasbrænder og et skrabejern. En varmepistol er alt for langsom og dyr at bruge.

V.h.  Håndværkeren
Kun hvis listernes profilering er helt fyldt ud med maling er der vel grund til at fjerne den. Malingen.
Ellers er det vel bare spartle-slibe indtil ødelæggelserne er kamufleret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ingen grund til at begynde at fjerne maling hvis det sidder fint nok.

Skrab det løse af omkring hullerne og diverse steder.
Slib alt træværket. Evt med en slibemaskine.
Vask det grundigt af med varmt vand og grundrens.
Vask efter med rent vand.
Grund det hele med en god mellemmaling.
Spartle ujævnhederne ud af 1-3 gange og slib dem efter.
Plet med mellemmalingen på de spartlede steder.
Giv det 1-2 gange færdigmaling.

Så kan og skal det nok holde til alm. slid.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også