Efterisolering af loft med saksespær

Ifm. renoveringen af huset, vil vi gerne efterisolere loftet. Idet der er saksespær med skrå lofter, hvor loftspladerne hænger på spærrene (formentlig på forskallingsbrædder), er der meget lidt plads på loftet til at lægge isoleringen op. Specielt ude i siderne.

Da vi overvejer at skifte lofterne også, har vi tænkt på at efterisolere nede fra.

Er der nogle gode ideer til hvordan man bedst gør det? Eller noget vi skal være opmærksomme på?

Det er iøvrigt en konstruktion der ligner denne: http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.jyskehuse.dk/images/alttag.jpg&imgrefurl=http://www.jyskehuse.dk/Sider/alttag.htm&h=537&w=405&sz=18&tbnid=KtWLZ0DYCuvqgM:&tbnh=132&tbnw=100&prev=/images%3Fq%3Dtagkonstruktioner&zoom=1&q=tagkonstruktioner&hl=da&usg=__Bw3c43PMbwftoyJ3XtFd33xYpvk=&sa=X&ei=N8MLTZ3vH8mAhQeK6InjCw&ved=0CD0Q9QEwBQ

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kunne overveje at få efterisoleret med papir uld, koster ingen penge og de gør det oppe fra også er det sundhedsmæssigt korrekt.
Hvis lofterne alligevel skal skiftes, kan det sagtens en efterisolering sagtens laves nedefra, ellers er jeg helt enig med bredum så ville papiruld eller mineral uld granulat være ideelt til formålet.

Hvis isoleringen udføres nedefra, så ville jeg bruge knauf eco bats til formålet, og smide min. 300mm isolering i taget, herefter damspærre og 50 mm forskalling med plads til yderligere 50 mm isolering.

Ved at lægge damspærren 50 mm inde i isolering, opnår i både en forbedring af isoleringen da krydsforskallingen nedbringer kuldebro fladen, og evt. el installationer kan trækkes på ydersiden af damspærren, og kan derfor udføres mere tæt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar.

Hvis vi efterisolerer nedefra - vil det så være til at få lagt vindbrædder - og er det nødvendigt, når der er så lidt plads ude ved siderne?

Mht. at sætte 50 mm forskalling op, så tænker du på at de skal sættes dampspærre op mod spærene, og så fastgøre dampspærren med 50 mm forskalling, som der sættes isolering op imellem, og så loft direkte op på forskallingen? Og så trække al i forskallingen, altså i de 50 mm, på indersiden af dampspærren?
Isolering nedenfra?
Hvad med lofthøjden?
Ja, vindbrædder kan sagtens monteres indefra også, brug evt. hårde isoleringsbats til det.

Nemlig, de sidste 50 mm lægges på foran damspærren, og heri trækkes alt din el.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hpox: Der skal ikke ske noget med loftshøjden, vi ligger isoleringen op på loftet, bare inde fra, istedet for at rode rundt oppe på loftet.

Er det rigtigt forstået at de hårde bats, skal ligge ned mod inderside af ydermuren, således at udluftningsrevnen ud til er fri, og så skal batten ligge skråt op, i samme vinkel som taget, ca. 50 mm fra taget (vi har bølget tag, men på et tidspunkt skal det skiftes og så kommer der jo et undertag uden bølger).

Og så lægger man ellers bare det isolering der kan være ude i siderne op? Der er jo ikke plads til det store, før vi kommer godt og vel1½ meter ind, så kan vi komme op mod de 400 mm.


Det bedste ville være en lodret stående bats der står til forkant ydervæg, eller så langt ude som muligt, denne skæres til i toppen så der er min. 2 cm luft over den.

Herefter lægges en hård bats langs taget i det nederste felt, som også holdes min. 2 cm under overkant af dine spær, vælges der senere en diffusions lukket undertagsløsning, skal der etableres min. 5 cm luft frem for 2 cm luft som er nok til et diffusionsåbent undertag

Tusind tak for hjælpen.

Jeg tror jeg lægger ud med at få pudset de dele af murene der står i rå mursten, og efterfølgende spartler alle væggene, derefter tager loft og isolering ned og forsøger mig med det. Og så gulvvarmen til sidst.
..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også