teaktræ

hej skal til at lave ny "kant" rundt i cockpit på min gamle nimbus 26, det skal laves af teaktræ 20 x 120. jeg forestiller mig at jeg laver skabelon i noget plade som jeg så kan tvinge teaken rundt om efter den er dampet  - kan det lade sig gøre? skal lige nævne at det skal tvinges 90 grader
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det kan ikke lade sig gører lige meget hvor meget du koger træet, du kan lave det som et laminat. Altså 0,5 cm. tykke lister du koger og presser i den facon, og aligevel har jeg min tvivl om at det kan holde. Men afrunder du hjørnerne på bordet i hvad der svare til en diameter på 10 cm, tror jeg det vil lykkes for dig i laminat. (lamineret teak)
Der var for mange år siden en møbel fabrikant der have fundet ud af at koge bøgetræ i nogle kemikalier, så bøgetræet kunne vrides som en svamp. Det var dog så krævende en proces at det aldrig blev til andet end forsøget.

V.h.  Håndværkeren
Generelt hjælper det ikke at dampe tørret træ, det skal være ret friskt for at kunne lykkes, jeg ved ikke om teak overhovedet kan den slags, så laminer, som håndv. skriver. Tynd finer ( enkeltlags) kan købes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis træet er ovntørret kan det ikke lade sig gøre, men almindelig tørret træ kan godt koges op igen. Og ellers kan man jo lægge træet i vand en uges tid inden det skal dampes. Modsat kan man faktisk også koge det med damp forlænge så det bliver stenhårdt.
ok - kan godt høre at den ide ikke duer, tak, . hvor køber man teakfiner til ordentlige penge - skal bruge til andet end dette projekt
Et godt bud kunne være her.
Det er på dine kanter.
Saltum Savværk
Kordalsvej 16
9493 Saltum
24 63 98 73
Annonce
Kan også købes hos http://www.aabjorns.dk/index.php?categoryID=88
tak for linket til jer begge
der er så bare lige det at ingen af dem sælger marinefiner ????
Skrevet af isaksen på 18 dec 2010 21:46
der er så bare lige det at ingen af dem sælger marinefiner ????
Hvad mener du lige med marine finer !
Douglas og østen finer er lige så godt, men hvis det er til laminat så skal du selv skære det af den træsort du vil bruge, det kan ikke købes i de dimentioner.

Ja det skal vel være kogefast (som marinefiner vel er) - og det er alm finer vel ikke.og hvad mener du med laminat, troede at laminat dækkede over en plastbelagt spånplade som oftest brugt til billige gulve.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis