Radon anlæg af sug

Jeg skal til at renovere et soveværelse i vores 140 m2 parcelhus fra 1970. Inden jeg gik i gang fik jeg målt radonværdierne i værelset, der viste sig at være på 150 bq, som er moderat højt.

Da det ikke er alarmerende højt, vil jeg ikke gå i gang med en helt ny gulvkonstruktion kun på grund af radon alene.

Det jeg måske kunne tænke mig er at lave et sug i form af et spirorør fra hulrummet ved strøerne under gulvet i værelset op til loftet -  og videre ud i fri luft til taghøjde hvor vinden vil lave undertryk i røret og suge radonen ud. Røret kunne gemmes i et skab i soveværelset. Det bliver en billig omgang.

Når jeg leder på nettet, ser jeg bare ikke dette som nogen løsning nogen steder. Når der står beskrevet noget med radonsug, så er det et rør helt nede fra gruset under betondækket.

Er der nogen, der ved om mit system vil virke ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hm. Der bliver nok et problem med kondensvand kom jeg til at tænke på.....
Personligt mener jeg at alt det der radonfis... er ja netop en omgang fis i en hornlygte

Der findes ingen som helst beviser for at det skulle resultere i den her massedød som nogle gerne vil fortælle os, og med en moderat måling så er du da helt uden for risiko zonen... jeg ville ikke bruge en krone på det
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men ideen er vel god nok.
Og om folk vil bruge penge på radonbekæmpelse eller gulvarme i garagen, må de jo selv om.
Kondens vil ikke være et problem, du skal blot isolerer dit rør fra gulvet og opefter. Op i en taghætte af en slags.
Hvor godt det virker ved jeg ikke.
Du kan jo kun suge luft ud fra hulrummet under gulvet hvis der trækkes noget derned , f.eks. ved fodlisterne.
Men om ikke andet vil det jo ikke skade - og samtidig være ne fin måde at ventilere værrelset på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis