Problemer med lys på puch maxi

Hej folkens.
Jeg har en lille fin maxi der kører ubeklageligt, dog virker lyset ikke.
Jeg har lige monteret nyt ledningsnet og ny lysspole samt skiftet pære både for og bag, dog vil lyset stadig ikke virke.

Jeg har taget den gule ledning fra lysspolen og sat op i venstre stik i forlygten, set bagfra knallerten, den sorte ledning fra platinerne, videre til kondensatoren og til sidst op i midterste stik i forlygten og den grå ledning fra forlygten og til baglygten. Dog intet lys som sagt.
Så har jeg været henne med en prøvelampe og det eneste sted der kommer strøm igennem er den sorte ledning, hvorefter knallerten går ud eftersom den får stel fra prøvelampen..

Håber i kan hjælpe mig

Tak på forhånd
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En gul ledning, er som regel stel eller også jord, så der må mangle nogle ledninger fra generatoren ! Den grå du har sat op er kun til at lukke for motoren med.
Så vidt jeg kan se har jeg fået købt en forkert spole.
Den sorte ledning går fra platiner til kondensator og videre op og slukke maskinen hvis den får stel.
Den gule går direkte fra lysspolen og til forlygten og den grå laver noget jeg ville mene er en serieforbindelse mellem for og baglygte.

Jeg har købt en lysspole til en maxi k i thansen men så så bagefter at jeg kan få en anden til en E50 som der står på min blok.
Den anden jeg kan få er der både en gul og en grøn ledning på hvor imod den jeg har købt i første omgang er der kun en gul på.
Der skal kun gå en ledning ud fra lysspolen på en Maxi. Monza/gran prix er noget andet da nogle af dem havde stoplysspoler og baglysspoler.

Så en spole med en gul ledning er det rigtige. Mellem stel og den gule ledning skal du kunne sætte en pære til, og denne skal lyse så snart knallerten kører. Prøv mellem motorblok og gul ledning da det er på blokken du er sikker på at have den bedste stelforbindelse.
Oftest er det stel den er gal med. Puch trak et stelkabel ud til baglygten og op til forlygten på de senere modeller men det kan nemt være at din er uden. Derfor skal knallerten trække stel i de forskellige komponenter, og selv de to bolte der holder forlygten kan give stelproblemer hvis der er meget lak bag dem. Værre er det for bagskærmen som oftest er rusten og derfor har en dårlig stelforbindelse.
Det grå kabel du har fået med skal trækkes inde i bagskærmen, ind af et hul i stellet ved enden af bagskærmen og over motoren inde i stellet. Skal komme ud på venste side af karburatoren og være ca der hvor motornummeret står. den anden ende skal sættes til stikket i baglygten der går til pærens ende. (IKKE STEL)
Fra motoren går der en sort og gul ledning. I den del af ledningsnettet der går til lygten er der gul, gul og sort ledning. Ved motoren skal sort til sort, gul til gul, og den grå fra baglygten skal direkte til den grå ledning fra forlygten.
Sort skal i midten af forlygten. Hvis der er lys på knallerten hele tiden og du ikke kan slukke det med skydekontakten oven på lygten, bytter du bare de to andre ledninger der sidder på hver side af den sorte ledning under lygten.

Forpæren skal være 6v 15w, og bagpæren 6v 3w, kan evt udskiftes til 5w hvis den springer for let.

Tjek først om du kan få en pære til at lyse mellem motorblok og den gule ledning, og arbejd videre derfra.

Held og lykke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis