Tomrør i bryggers?

Jeg er ved at etablere gulvvarme i spånplader/varmefordelingsplader i hele hytten. Alle disse gulvvarmeslanger skal jeg have ud i bryggerset hvor min varmeinstallation er. Derfor skal jeg have hugget gulvet her op og ført disse slanger derned og støbt nyt gulv. Derudover har jeg også trukket nyt el i hele huset, og det meste løber under gulvet, så disse kabler skal jeg også have ned i selv samme gulv.

Mit spørgsmål går på hvilket rør jeg skal støbe ned i gulvet, som jeg kan trække alle disse kabler og slanger i. Jeg skal jo nok lægge 2; 1 til gulvvarmeslanger og 1 til kabler. Der kommer jo til at være pænt  mange kabler og gulvvarmeslanger, så det skal jo være et rør af en hvis dimension - men hvilket?

Gulvet er støbt direkte ovenpå klaplaget og jeg har ca 10-12 cm at gøre godt med. Rummet i sig selv er relativt lille, nemlig omkring 2,5 x 2,1 meter.

/Jesp3r

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper. Hvis du lægger 16 mm varmerør skal du bruge 25 mm tomrør. Men du skal huske at isoler tilgang og redtur ud til været rum. Erik

Hygger mig bare (:

Der er inden skjult reklame i det her jeg vil som bare hjælpe dig da jeg selv er vvs'er.. Erik

Hygger mig bare (:

SaniNetto.dk > Yes, det er 16mm varmerør jeg benytter. Vil det sige at jeg skal trække et 25mm tomrør for hver tilgang og retur? Jeg har 10 zoner, så jeg skal lægge 20 tomrør på 25mm, eller? Man kan ikke samle dem i et stort tomrør?

Yes, er obs på de skal isoleres, når jeg kører dem frem og tilbage - hvad er i øvrigt bedst at benytte her?

vile > Ja, det ser ud som noget af det rigtige. Der kan vel være en del kabler i sådan en 63/51 mm tomrør :-)

/Jesp3r

vvs nummer på isoleringen 497546115 eller 497546118 Det kan du bruge. Erik

Hygger mig bare (:

SaniNette > Ok, men kan der være så mange frem- og tilbage førringer i et 25 mm tomrør?

/Jesp3r

kør ned i trælasten og køb en rulle 40mm eller større trækrør, så lader du bare det hele løbe i dem, de er også så store at der er plads..
alternativt kan du bruge kloakrør.
kloakrør er super til dette formål. Erik

Hygger mig bare (:

Lige et opklarende spørgsmål.
Kan der være 20 stk 25mm rør, isolerede, i et 40 mm tomrør.
Svar: Nej der kan ej. Der kan ikke engang være 1 rør.
Må vi lige få en forklaring her.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis