Pludseligt manglende strøm

Hej
Her til morgen kunne jeg pludselig konstatere at nogle af mine stikkontakter i køkkenet ikke fungerer (de virkede igår aftes). Jeg har tjekekt sikringer m.m. og kan ikke finde nogle fejl. Vi havde for nogle år siden en stikledningsskade hvor der var røget en fase. Dette blev udbedret ved at de "krympede" det. Måler jeg (med et billigt multimeter) mellem de 3 sikringer til kraft, kan jeg mellem den midterste og højre måle 390 - 400 volt. jeg kan ikke måle noget mellem nogle af de andre. Da vi havde skaden, virkede komfuret heller ikke men det fungerer fint idag.

Nogle bud på hvad der kan være galt? Så vidt jeg kan se, går forsyningsvejen til de defekte kontakter via 1 stikkontakt. Den ahr jeg haft skilt af for at se om der var noget galt og kan ikke måle noget på ledningerne bag på stikket.

Vh
Carsten Axelsen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Carsten,

Der skal være 400 volt mellem to faser altid, hvis der ikke er det, så mangler der nok en fase..

Det er med meget stor sandsynlighed det der er galt.. Men hvorfor er umuligt at sige.. Det kan være alt fra Mast/sikringsskab - Kabel - Forbindelser i målerskab - HFI arbryder..

Så hvis ikke det er noget du har mod på selv at tjekke, så kontakt din lokale installatør, det finder han på få minutter..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

OK det vil sige mellem den midterste og så til hver side?

Jeg har bestemt mod på at tjekke det selv - men jeg må / kan vel ikke gøre så meget andet end det jeg har gjort?

vh
Carsten

Hmm målte lige efter. Der er 400 volt mellem alle 3 propper på alle kombinationer...

Vh
Carsten

Nå men jeg tog dækslet af tavlen og nørklede lidt med ledningerne i tavlen. Det afhjalp problemet. Så skal vist have en elektriker tilat kigge på det. Jeg vil få ham til at kigge på hvad det koster at skifte hele tavlen - nogen elektrikere der har et bud på det? Jeg skal have 4 lysgrupper samt 1 kraft. Derudover en fasekobler samt et hpfi relæ.

vh
Carsten

Har du prøvet at efterspænde alle skrueterminaler, brug en godkendt isoleret skruetrækker.
Har du tjekket sikringerne, hvis det er smeltesikringer, er det ikke altid, man kan se de er sprungen.

mvh jens
Annonce
måske en fra wera skruetrækker (de røde).
de kan købes i haral nyborg i sæt.
 hvis de har dem.?
Nej har ikke skruet efter - det prøver jeg lige (med en rød elektriker skruetrækker :-))

Tak for buddene!

Vh
Carsten

Hej Carsten,

En udskiftning som du beskriver, såfremt der ikke dukker overraskelser op, vil nok koste i omegnen af 2 - 3000,- Men det kommer meget an på hvor let det går.. Det er tiden der koster..

Materialerne koster max. 1500,-

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis