Efterisolering af tag med gitterspær - vindbrædder

Jeg skal til at efterisolere på loftet af mit 70'er hus med gitterspær, fra 100mm til 400 mm. og i den forbindelse er jeg kommet i tvivl om hvorledes kravene er til vindbrædder. Isoleringen i dag ligger mellem spærrene og der er ingen vindbrædder. Der er meget trangt i kanterne så hvis alle 400 mm skal dækkes ind i siderne af vindbrædder vil dette kræve både et lodret (ca de første 100 mm) og derefter et skråt vindbræt til at dække de sidste ca 200 mm ind.

På Rockwools guider vises og tales der udelukkende om lodrette vindbrædder og de viste eksempler har isolering over vindbrættet der så er uinddækket ud mod ventilationsspalten under lægterne. Der er meget lidt træk på mit loft men jeg gider ikke lave noget som ikke er i orden og har læst mange steder om dette skrå vindbræt.
På den anden side tager det både tid og koster penge at opsætte både et lodret og derefter skråt vindbræt. Jeg er i tvivl om jeg kan nøjes med det lodrette - er der nogen af jer der har været i samme situation som mig?


er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt der på Rockwools skitser kun er vist lodrette vindbrædder.
Vindbrættets formål er først og fremmest at hindre at det blæsder ind under isoleringen. Eller ind over loftbeklædningen om du vil.

Men jeg mener at det kan være en god ide at ligge en tynd vindafdækning på den skrå afskæring op mod tagbeklædningen.
Hvis du mener at der er for lidt ventilation i dit tagrum bør du lave noget ventilation i rygningen.
Skrevet af hpox på 14 dec 2010 17:27
Det er rigtigt der på Rockwools skitser kun er vist lodrette vindbrædder.
Vindbrættets formål er først og fremmest at hindre at det blæsder ind under isoleringen. Eller ind over loftbeklædningen om du vil.

Men jeg mener at det kan være en god ide at ligge en tynd vindafdækning på den skrå afskæring op mod tagbeklædningen.
Hvis du mener at der er for lidt ventilation i dit tagrum bør du lave noget ventilation i rygningen.

Under ja - men vel cirka ligeså vigtigt at det ikke kan blæse ind i siden af lofts-isoleringen?

Man kan med fordel bruge en tynd (50mm) terrænbatt yderst som vindstop,

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Næææe-joooe- måske.
Men det gælder generelt at det er en fordel at afdække mineraluld med en vindspærre.
Det kan ikke som sådan blæse ind i eller igennem alm. mineraluld.
Men en terrænbatt er en udmærket vindstop.
Jeg ville i stedet for lægge en 50mm hård bats udvendigt, så har du opnåes samme effekt.

Nemt og effektivt.

Edit:

Havde slet ikke set det allerede var foreslået i ovenstående tråde, da vinduet havde stået åbent et stykke tid pga. håndbold...

Tak for svarene, det er god hjælp.

Den hårde batt i foreslår som vindspærre, er det i stedet for det lodrette vindbræt eller i stedet for det skrå? Hvis i stedet for det skrå skal det jo være en ordentlig satan som skæres i smig mod tagbeklædningen (bare for at undgår misforståelser ved jeg godt der skal være 50 mm til lægterne).

Men mener I at hvis jeg blot sørger for at alle de "yderste" batts er hårde - hedder de A-murbatts- så behøver jeg ingen vindbrædder?? - se SÅ snakker vi - der er nemlig megalidt plads helt ude i kanten og jeg gruer for turen hele vejen rundt med sømpistol, lister, brædder, fugepistol og snuden ned i 40 år gammel asbest- og mineraluldsstøv..


er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Annonce
Lav det udefra, lån et lille rullestillads et sted, og tag nogle meter ad gangen, så står du også ordenligt, og kan se hvad du laver. Det tager ikke ret lang tid at skrue 3-4 tagplader af og på igen......Det er så nu du skal være glad for du ikke har skifer-eternit.

http://www.lyrk.dk
Det lyder som en meget rarere løsning - at gøre det udefra er bare svært i det her vejr og med sne og is på taget. Jeg vil gerne have det gjort hurtigst muligt da loftet p.t. er forfærdeligt isoleret med gamle musegange og 1.0000.000000 kuldebroer da da gamle isoleringsmåtter sjovt nok har trukket sig sammen så de ikke slutter tæt mod spærrene. Desuden har jeg hørt det kan give problemer at rode alt for meget med de 37 år gamle tagplader, bolte der knækker når man skruer på dem osv - hvad er din erfaring med det? Et rullestativ burde jeg nok kunne organisere rimeligt nemt..

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Du køber en stak nye tagskruer, og skruer den nye skrue i lidt skråt ved siden af, og når det er asbest plader er de rimeligt robuste.Du kan skrue pladen løs og skubbe den op under den plade som ligger oppe over, så har du noget plads at arbejde på, og du behøver ikke pille halvdelen af taget af. Det kan du gøre med en 3-4 stykke rad gangen, og begynder det at sne, regne, storme, eller bliver det for koldt, er det ret hurtigt at trække dem på plads igen.

Jeg ville helt bestemt lave det udefra, det andet bliver sjældent godt. Du bliver hurtigt træt af at ligge derude i tagfoden i gammel isolering. Og hvis du gør, så husk lige støvmasken....

http://www.lyrk.dk
Det lyder som en rigtig god idé - det eneste der ville være bedre som jeg ser det (læs lettere) er hvis jeg må/kan bruge hårde batts yderst og så helt udelade vindbrædderne - kan jeg det?

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

ja det kan du, men det lyder lidt som om du ikke er helt klar over hvordan de skal bruges, for de skal stadig monteres næsten som en vindbræt, og vinden skal stadig ledes hen over isoleringen.

Billedet er dog med krydsfiner, men princippet er stadig det samme.

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.smartbyg.dk/images/stories/Konstruktion/traehuse-tag-web.jpg&imgrefurl=http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/155128/afv/topic/afpg/1&usg=__vtHAR9WJ48ulD-rkAgAiTUC4WC8=&h=281&w=550&sz=22&hl=da&start=70&zoom=1&tbnid=A1TLt_rYkgqhMM:&tbnh=80&tbnw=157&prev=/images%3Fq%3Dvindbr%25C3%25A6t%2Brockwool%26um%3D1%26hl%3Dda%26biw%3D1899%26bih%3D895%26tbs%3Disch:10%2C385&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=88&vpy=627&dur=250&hovh=160&hovw=314&tx=190&ty=88&ei=pending&oei=p5AITcyfO4Gs8gPVvNkJ&esq=2&page=2&ndsp=20&ved=1t:429,r:12,s:70&biw=1899&bih=895

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis