Er dette lovligt..

Hejsa...

Jeg har trukket 2 faser nul og jord ud i køkkenet. Dette er udført i 1,5 kvadrat installationsledning i rør som tidligere indeholdt gl. stofledninger..
Jeg har en 3 polet  harald nyborg automatsikring med 13 amp foran.. 

Nu til spørgsmålet..... Må jeg fordele gruppen i køkkenet via en membrandåse bag ovnen, så den ene fase trækker kogeplader og den anden ovnen + et par stikkontakter..?

På forhånd tak..
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu spørger du direkte, om det er lovligt, nej det er det ikke.
Det er forebeholdt en autoriseret elinstalatør, at udføre den slags arbejde

Men op dit opsæt, er korekt udført ved jeg ikke, jeg ville nok have brugt 2 x automatsikringer, og ikke den fra HN, de har fået dårlig omtale, for ikke at kunne håndtere, en direkte kortslutning. (de har dog også deres ivrige, tilhængere her inde)

mvh jens
Kort svar; Nej det er ikke lovligt.

Du må ikke selv lave el installationer i din bolig, uanset om du er elektriker eller ej. Og når du ikke har styr på hvordan man dimensionere en installation, så syntes jeg helt seriøst at du skal holde dig LANGT fra det.
Hvis der nu skulle ske en fejl og en aut. elektriker skal ud og fejl finde på det, så kan det komme til at koste dig flere penge end hvis du havde fået en aut. elektriker til at lave det rigtig første gang.

Worst case er at der sker en ulykke og der opstår brand, eller du ikke udfører jording korrekt og du/din familie rør ved ovnen/kogepladen og får fase igennem sig = svære skader (måske endda død).

Så:FÅ NU EN AUT. ELEKTRIKER TIL AT UDFØRER DE FASTE INSTALLATIONER!!

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Tak for svaret Jens..

Jeg har en del erfaring med at udføre installationer, som senere er blevet godkendt af installatør.. Jeg er bekendt med at man ikke må have installationer som ikke er godkendt af installatør, så det er ikke det spørgsmålet går på...
Mere om denne udførelse er udført korrekt så jeg er sikker INDEN jeg bestiller et eftersyn....

Er der et par dygtige hoveder som kan kommentere konkret på installationen, vil jeg være godt tilfreds...

På forhond tak..

Nej det er ikke lovligt.
Man må ikke have installationer som ikke er udført af folk med autorisation.
En installatør kan ikke godkende det du har lavet. kun se at det er der og vælge at bruge det eller lade være. Men der er et vist pres på at de gør som man beder dem om. de vil jo tjene penge.
Jeg syntes det er lidt fjollet en privatmand ikke må trække ledning, men det er helt ok at de ikke må tilslutte noget.

Jacob
væk med haral nyborg automat sikring.

og ind med elektrikkerens fortrukne mærker.

hvis de ser at installation indeholder fra haral nyborg komponenter.
så hville de ikke hjælpe.!
Annonce
Skrevet af Jacob Antenne på 11 dec 2010 18:49
Nej det er ikke lovligt.
Man må ikke have installationer som ikke er udført af folk med autorisation.
En installatør kan ikke godkende det du har lavet. kun se at det er der og vælge at bruge det eller lade være. Men der er et vist pres på at de gør som man beder dem om. de vil jo tjene penge.
Jeg syntes det er lidt fjollet en privatmand ikke må trække ledning, men det er helt ok at de ikke må tilslutte noget.


Du er gal på den Jacob ..sorry

Har fået eleftersyn før... han gennemgår installationen med en check liste. Megger den igennem osv... derefter får du en attest på eftersynet og din installation er lovlig, hvis den vel og mærke er korrekt udført...

Stadig ingen kommentarer på til det jeg i virkeligheden spørger om....?

På forhånd tak.
Du kan finde svarene i stærkstrømsbekendtgørelsen:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jeg kan da godt som elektriker komme med en kommentar omkring emnet...den med 1½kvadrat og de 13amp er god nok..Nu ved jeg ikke om det er en renovering eller hvad det er du har gang i, men der er visse regler omkring stikkontaker i et køkken, du kan læse mere om det her http://www.bolius.dk/alt-om/el-teknik-og-belysning/artikel/valg-af-stikkontakter/ jeg har dog tilladt mig at sakse det vigtige fra den side
Særlige regler for køkken
For køkkener er der i Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, kapitel 801, krav om, at stikkontakterne skal fordeles på mindst to lysgrupper. Det gælder principielt også for nye stikkontakter, der etableres i et eksisterende køkken. Sikkerhedsstyrelsen tillader dog, at der installeres op til to nye stikkontakter i et eksisterende køkken, uden at stikkontakterne i køkkenet skal fordeles på to lysgrupper.

Hvis man ved renovering fjerner hele installationen i et lokale, skal den nye installation udføres efter Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, 6A, 6B og 6C. Det vil sige, at der f.eks. i køkkener skal etableres mindst tre stikkontakter fordelt på mindst to lysgrupper


Håber det kan hjælpe dig lidt på vej...ellers må du spørge igen

Edit...havde ikke lige læst at du ville bruge en 4pol gr afbr...den dur ikke til dine stikkontakter hvis du vil følge bekendtgørelsen ang. nybyg/renoveringer
jeg spurgte en elektriker om det samme for ca et års tid siden og svaret var ja, det må man godt, da faserne er forskudte med 1/3 i forhold til hinanden og nulledningen derfor ikke belastes med den maskimale kapacitet af een fase ad gangen..

Det var så et spg fra sidebenet - og man har set eksempler på at fagfolk tager fejl.. men det var hvad han sagde..

/cs

du må godt fordele ud til 2 ovne men der er krav om at stikkontakterne skal deles på to grupper og så må der ikke bruges en 4polet
gruppe og så dele det ud. og hvis du deler ud til to ovne så skal det være i den faste instalation og ikke på den bløde ledning
og det med at du selv laver det og du får en elinstallatør til og kikke er ikke lovligt
du skal være elektriker og ansat hos en elinstallatør og alle dine tjeck skemaer kan du stikke skrot op
det er ikke lovligt og bliver det aldrig hvis det var lovligt så var der ikke nogle elektrikkere til i verten
og til alle dem som spør her inde så er det ikke lovligt hvis i udfører jeres elinstallationer selv
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis