Nyt flisegulv i gangen.

Hej.

Jeg har tænkt mig at lægge nyt gulv i vores Entre/gang.

Lige nu har vi et "mosaik" parketgulv, som er slidt ned og ikke særlig pænt.
Vi vil gerne have fliser lagt, men det kan man jo ikke ligge ovenpå et gammelt trægulv.

Jeg har læst mig frem til at det er en god idé at lægge en bund af fibergips for derefter at lægge fliser, da fibergips skulle være et "dødt" materiale der ikke arbejder.

Er der nogen der har erfaringer eller gode idéer til andre løsninger, da støbning ikke er noget jeg vil begive mig ud i.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at dit gamle parketgulv ligger direkte på betonen.
Hvordan "mosaik" parketgulv. Stavene på X og tværs?
Hvad er der i vejen for at hakke det væk og bare lægge fliserne i stedet?
Ja, af med det gamle gulv, også smid gulvgipsplader på som undergulv for fliser, det er et super godt alternativ til at støbe gulv.

Men er det gulv til terræn bør du også huske at få isoleret ved samme lejlighed.

Koluda....har du noget info et sted på nettet omkring det med gulvgips?...har et kommende køkken projekt hvor fruen i huset gerne vil have klinker og vi har trægulv lige pt med 65 - 70cm imellem de gamle bjælker ned til krybekælderen...
Du kan bla. læse om det hos Gyproc GF19 og GF25.

GF25 kan bruges på bjælkelag med 600mm c/c afstand som giver nogenlunde samme fritspænd som du har vis du påforerer spærtræ på siderne af dine gulvbjælker.
Annonce
Kaluda.....okey, lyder da rimeligt overkommeligt for en wannabe handymand....Hvordan med gulvvarme? jeg har en plan om at ligge 22mm gulvspundplader med spor i stuen, vil jeg kunne gøre det samme i køkkenet eller skal det laves på en anden måde?
Jeg ville så lave det med forskalling, varmefordelingsplader og herefter gulvgips.
Hos os er der brugt gulvspånplader som underlag til klinkerne i gangen og køkkenet. Fungerer umiddelbart meget fint

Off topic vil jeg råde dig til at lægge fliser i mørk nuance og med en mørk fuge (evt. med en fugeforsegler ovenpå), da man ellers kan se ALT skidt med det samme.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvor tykt lag gulvgipsplader eller fibergipsplader skal man lægge?

Og kan man lægge spånplader af 12 mm og ovenpå lægge 12,5 mm fibergips ovenpå inden man lægger fliser?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis