Ny kortplotter

Jeg har planer om, at give mig selv og skuden (ikke konen) en kortplotter i julegave.
Hvilken vil i anbefale, og hvorfor? Også gerne til en fornuftig pris.
Den skal sidde på en Granada.

- Husum -

Granada 23 #48

 

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være godt med et prisloft.. men Garmin har jo nogle modeller hvor du taster hvor dybt du stikker og hvor du skal hen, så lægger den selv ruten..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi fik sådan en her installeret sidste år og er meget tilfreds.
Den skal nok heller ikke være større til sådan en lille båd
venlig hilsen Jesper
Så skal du lægge mindst 1500 kr oven i prisen for et vision søkort.
Men jeg valgte en anden plotter fordi der var hele danmark med til lavere pris. Men den er slet ikke så brugervenlig som Garmin.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den vi har og som jeg linkede til, er med indbygget ekkolod, den fås også uden og er så næsten 1000 kr billigere.
Hvad er det for en du har GOM?
Venlig hilsen Jesper
Annonce
Det er en håndholdt med stor skærm Geonav gipsy 4
http://www.olav-hansen.dk/geonav_gipsy.htm

Syntes det var smart med både bil og båd i samme enhed.
Men den har så mange handicap.. max 20 punkter i en rute.
waypoint ligger i grupper og det er bøvlet at få dem ind i den rigtige gruppe.
du kan ikke have en pc koplet direkte på, men skal ofre yderlige 1100 kr for en kortlæser og et simpelt og dårligt kodet program hvis du skal planlægge ruter hjemmefra på din pc med den store skærm.

Iconet der viser hvor din bil er på vejnettet ligger konsekvent ved siden af vejen.

og jeg har endnu ikke sejlet forbi en bøje der har været placeret præcis som på søkortet.. Med min gamle garmin sejlede jeg durk ind i bøjerne hvis jeg lagde ruten sådan.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for anmeldelsen GOM, jeg er ved at købe ny båd, så jeg skal have en ny gps til den, det lyder ikke så godt med betjeningsfunktionerne, jeg har ellers set på geonav plotterne da de er på tilbud mange steder.
Det med at den konsekvent viser forkert på kortet, lyder lidt som om du har fået den indstillet til det forkerte datom (jeg er ikke helt sikker på jeg staver det rigtigt).
Datom'et er er den måde man har lagt længde og brede-graderne ned på kortet og der findes forskellige af disse.
Venlig hilsen Jesper
Fluebenet forsvinder hele tiden til jeg skal have mail når der bliver skrevet i tråden.

Nej.. den står som den skal.. du kan nemlig ikke vælge datum.

Noget positivt er at jeg kunne få fat på satellitterne og få min position indenfor i et hus med første sal på (jeg sad i stuen) så dens antenne er virkelig i top. Det havde jeg læst andre steder og jo sørme den har virkelig en god antenne. Anden grund var jo at den kunne tage både bil og båd navigation. Den ska da også have et plus for at holde længe på en opladning. (men den bruger også mange timer på at lade op igen) og du kan ikke se hvor mange procent strøm der er tilbage.. Der er et batteri der viser 1 til 4 brikker. og når den lade kan man ikke se om batteriet kun har fået lidt strøm eller er næsten ladet helt op.

Hvis den sidder i ladestikket og ER ladet helt op og du så slukker den, begynder den at lade igen og lader i mindst 10 min.

NÅ men fordi jeg syntes det var svært at finde ud af hvor man skulle dreje inde i en by, fordi iconet sidder ved siden af vejen, skrev jeg til supporten. De var overbevist om at det var fordi jeg kørte i en forkert bil????????????????? og det var den support.

Faktisk har jeg cyklet med den under fri himmel og den antenne er jo ret god.. så hvad det har med bilen at gøre ved jeg ikke.

Men jeg kan da anmelde lide mere på den.

Jeg købte for mange år siden en Megallan - den gang de håndholdte var uden kort. den kunne gemme et track.. og det kunne man kører bil efter, så præcist var det.
*Nøjagtig det samme kunne min gamle garmin 60 håndholdt (også uden søkort) Den lavede simpelthen en stribe prikker som man kunne følge retur.. og man afveg ikke 2 meter.

Jeg sejlede så fra Vindeby (Svendborg Sund) til Marstal og satte sti (track) til på Geonav'en. Fordi vi nogle steder sejlede uden for afmærket rute og det kunne være rart at kunne sejle samme vej hjem igen og næste gang vi skulle til Marstal.
Men de opdaterer så sjælden og "glatter ruten ud" så på hjemvejen var jeg ved at sejle over et område med kun 1 meter vand. (vi stikker 1,5 meter)

På min gamle håndholdte garmin kunne jeg, når jeg kom hjem sidde og kigge på mine tracks og fornemme hvor mange grader vi krydsede til vinden. Det kan man ikke med Geonav, den retter ruten ud, så selv om jeg har krydset gennem Svendborg Sund så ser det ud som om jeg har sejlet i en motor båd uden at krydse.

Så hvis ikke den nye position er langt nok væk fra den forrige, bruges den ikke.

Min gamle garmin uden søkort kunne jeg bruge til at finde vej i tåge ind i havnen og ind mellem 2 pæle. Med geonav ved jeg bare hvilke havn jeg er i.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Måske skal jeg bare købe en til Garmin GPSMAP 421, i stedet for at prøve at spare lidt penge.
Venlig hilsen Jesper
hej jeg har en 421 og den er jeg godt tilfres med
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis