problem - tømning af vand i slangerne

Hej LDS'ere

Både jeg og min svenske vvs'er har et problem, som nager mig en hel del, men som I måske kan hjælpe med:

Mit snart færdigbyggede sommerhus i Sverige består af to huse, som er forbundet af en fuldt isoleret mellemzone (se vedlagt tegning).

Af forskellige grunde, ligger vandrørerne (pex 15 mm) oppe under loftet i denne mellemzone, og det er det, der nager mig, for frosten knager som bekendt i denne vinter, og mellemzonen er helt uopvarmet.

Det betyder sandsynligvis, at slangerne i mellemzonen enten laver en isprop, så vandet ikke kan rinde når vi kommer derop om vinteren eller (VÆRRE!), at der kommer lækager, forårsaget er frosten. Mht. det sidste, siger VVSeren , at det ikke kommer til at ske, for pexrørerne er elastiske.

Det er simpelthen en gåde:

Jeg har sørget for at slangerne har konstant fald fra toppunktet i mellemzonen ned til hhv. køkken og badeværelse (ingen vandlås), men alligevel rinder vandet ikke ud, når jeg lukker for hovedhanen og åbner for alle haner. Selv hvis jeg skruer pakningerne af og vandet som det selvfølgeligste skulle rinde ud, kommer der ikke andet end dråber, og der er immervæk tale om ca. 16 meter pex-slange.

VVS'eren forstår det heller ikke, men mener der er vakuum eller undertryk. Vi har prøvet på alle mulige måder, men det er ikke lykkedes.

VVS'eren taler nu om, at lave en lille kompressor-løsning, som vil puste vandet ud, når vi tager afsted her om vinteren, og det er måske også en meget god idé. Men jeg ville foretrække, at det kunne gøres enklere.

Har I nogle bud på dette problem?

Mange hilsener

Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne det tænkes at vandet så at sige bliver suget ud fra andre steder, f.eks. hvis hovedhanen har en funktion, der tillader vandet i installationen at løbe ud. Det havde jeg i vort tidligere sommerhus. Der kunne man fornemme et sug i hanerne inde i huset, når de efterfølgende blev lukket op for aftapning.
Er du sikker på, at der vitterlig står vand i røret hen over loftet?
Er du helt sikker på, at du ikke er kommet til at trykke slangen ned og har lavet en lunke?
Som du beskriver det, skulle det ikke være muligt, at der skulle stå vand i slangen med åbne haner og lukket stophane.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er vel den gode gamle sugerørs effekt, tag et sugerør stik det ned i en cola - sæt en finger på toppen og træk sugerører ud... colaen løber ikke ud før du slipper med fingeren således at der kommer luft ind i toppen af sugerører, dvs. at du får brudt det vacum som holder colaen på plads

Du skal have luft ind i den "høje" ende, burde kunne klares ved at afmontere røret i den anden ende, så snart du får brudt det vacum som holder vandet inde i røret, så vil tyngdekræften sørge for at det løber ud

Og pex rør kan sagtens springe i hård frost, så jeg ville ikke turde lade det stå med vand i
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En luftskrue skal der til. Og det burde din svenske VVS-er vide.
Men det kræver jo at du kan komme til den.Og at du husker at lukke den inden du sætter tryk på til foråret.
Tak for jeres svar.

Jeg har været meget omhyggelig med at sikre fald hele vejen, så det er ikke problemet.

Jeg vil straks gå videre med luftskruen. Kan du uddybe, hvad den gør og kan, hpox.

Er folk i øvrigt enige i, at et pexrør sagtens kan sprænge i frosten, selv om det kun er 3 af de sammenlagt 16 meter rør, der står i moderat frost (rørerne er omgivet af 220 mm isolering)?

Venlig hilsen

Søren
Jeg vil straks
Tak for jeres svar.

Jeg har været meget omhyggelig med at sikre fald hele vejen, så det er ikke problemet.

Jeg vil straks gå videre med luftskruen. Kan du uddybe, hvad den gør og kan, hpox.

Er folk i øvrigt enige i, at et pexrør sagtens kan sprænge i frosten, selv om det kun er 3 af de sammenlagt 16 meter rør, der står i moderat frost (rørerne er omgivet af 220 mm isolering)?

Venlig hilsen

Søren
Jeg vil straks
En luftskrue er en lille ventil der tillade at der lukkes luft ind eller ud af et centralvarmesystem.
Der sidder luftskruer på alle radiatore.
På samme måde sidder der luftskruer hvor man gerne vil have luft ind - f.eks. når man tømmer en varmvandtsbeholder.
I dit tilfælde vil en luftventil monteret på ledningens højeste punkt tillade at der kommer luft ind i ledningen - hvorved den kan tømmes.
Hvordan det i praksis kan laves ved jeg ikke. Rørene er vel gemt bag loftplader, isolering osv.
Om der findes noget fjernbetjent automatisk halløj ved jeg heller ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis