Opklæbning af stort spejl

Over vores nye betonbord i badeværelset skal vi have sat et ca 2 x 1 meter væg-til-væg spejl sat op.


Væggen er 203 cm bred og er fhv. nypudset fra blank væg af lokal murer. Når jeg lægger en retskinne på erfarer jeg desværre at væggen ikke helt ret men 'buler/krummer' ca 5-7 mm ud på midten  


Dette gør at jeg har droppet at klæbe spejlet direkte på væggen. I stedet vil jeg klæbe det op på fx. en 12 mm vandfast støbeplade med noget multiklæber, forsegle med sanitetssilikone rundt langs kanten for at forhindre fugt/damp i at korrodere spejlets bagside og så montere pladen med spejl på væggen.

Er det nok med en 12 mm plade som bagplade eller skal jeg gå en dimension op? og er der evt. andre råd at hente?




/bjørn

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro at du bare kan spartle hele væggen og monterer spejlet som oprindeligt tænkt.
Hvis der er hulrum bag et spejl er der jo en vis risiko for at det revner såfremt nogen læner sig op af spejlet.
En 12 mm er sikkert fint, men du kunne jo overveje at slibe de højeste buler bort - bag spejlet.
Jeg har lært at hvis man monterer et spejl med klæber eller spejltape så skal det påføres i lodrette striber.
Hej og tak for input. Havde ikke tænkt på løsningen med at spartle så væggen blev ret i fuld bredde - overvejede dog om man på nogen måde kunne fjerne 'udbulningen' på midten med fx en vinkelsliber med en kopsten eller lignende. 

Har altså valg mellem:

- spartle de to flader i siderne UD med 5-6 mm spartelmasse
- fræse midterstykket 5-6 mm IND i niveau med siderne
- montere spejlet på en plade og så korrigere med afstandsstykker i ssiderne

Hvilken spartelmasse vil være bedst til en finpudset og silikat malet væg?
Vil der være mere effektive/bedre metoder end en kopsten? (som jeg allerede har)

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du alligevel skal igang så ville jeg nok slibe godt ned med kopstenen eller endnu bedre med en diamantkopsten.
Og så spartle det hele til absolut plan flade. (Måske hele væggen endda).
Jeg ved ikke hvad type spartelmasse du skal bruge. Noget der sidder godt fast jo. :o).
Prøv at spørge hos Stark
Hvis du nu giver den et godt lag Montage Ekstra 292 (fra Danalim) i bs baner på hele spejlet bagside, så skal det spejl nok blive hængene hvis underlaget er iorden...

Den klæber bare ikke så meget på midten somude i siderne, men som sagt så skal den nok blive hængene )

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Så kunne man jo nok lige så godt bruge spejllim - fra samme kompani
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har købt en tube 'Ljungdahl Multiklæber 301' fra interglas.dk samtidig med vi købte spejlet. Tænkte at de måtte vel vide noget om emnet
Nuppede også en tube Sanitets silicone til at forsegle med langs (bag)kanten af spejlet for at modvirke korrodering. En dobbelt lamineret spejl til badeværelsesbrug kostede mere end det dobbelte ...

/bjørn

Så skal jeg fortælle en historie om en mand som lavede et spejlarrangement på en plade, med motagelim af en slags.
På værkstedet.
Dernæst kørte han hjem og monterede pladen på væggen. Med skruer jo.
Da han besigtede værket den næste morgen var spejlet sunket 1,5 cm.
Konklussion: Spejlet skal understøttes indtil limmassen er hærdnet.
Spejlet monteres på liggende plade, hærder og opsættes samlet næste dag - men tak for det gode råd! Spejlet får nok lige en støtteliste et ekstra døgns tid inden der forsegles med silikone mellem spejl og bordplade

/bjørn

pas på at spejlmaterialet er egnet til opklæbning, ellers opløses forsølvningen med tiden. Ligeså skal man passe på syren fra træ

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også