Dræn og isolering - Guide?

Hej allesammen

Vores kælder er en anelse fugtig og ikke mindst kold. Derfor har jeg planer om at lave omfangsdræn og udvendig isolering i sommeren 2011. Mit problem er bare at jeg ikke ved hvilke materialer jeg skal bruge og hvordan processen er. Jeg har mod på og lyst til at lave det selv og har da også skruet hænderne rigtigt på, men hvad nytter det når man mangler den fornødne viden. Findes der en form for "gennemgang for dummies"? :-) Eller er der måske en af Jer der har mod på at skrive rækkefølgen på processen? Er der nogle faldgruber man skal være specielt opmærksomme på og er det realistisk at lave det selv (med hjælp fra gode kammerater naturligvis).

Mange venlige hilsner

Jesper
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo på en nem måde få noget at vide om det ved at indhente et par tilbud på arbejdet.
Søg lokalt efter entreprenører der udfører den slags arbejde.
Lan dem selv foreslå metoden og pump dem iøvrigt for oplysninger undervejs.
Faldgruben er at dit hus kan skvatte sammen hvis det ikke gøres rigtigt. Og det er heller ikke ufarligt at stå nede i en udgravning ved siden af et hus og en mur af jord på den anden side. Det kan skride med fatale følger.
Jeg har dog selv lavet manøvren,- og de tvar HÅRDT arbejde.
Prøv søgefunktionen. Dræn, omfangsdræn. Det har været oppe en del gange og der er mange råd at hente. Der er også mange gode vejledninger på nettet.
Men planlæg det godt,- og få evt fat i to kammerater

mvh jan
Det må siges at være en alvorlig faldgrube!! Men skal man ikke være ret voldsom for at få et hus til at styrte sammen?
Jeg prøver at søge efter nogle gode råd. Tak for feed back

Jesper
Jan - hvad kostede det dig så at lave selv (cirka)?
Sammenstyrtning kan ske hvis du undergraver soklen, eller hvis jorden er af en anden beskaffenghed end du regner med. Jeg havde ikke råd til at få en entrepanør til at gøre det, så jeg lavede en udgave med lidt discount. Bla så gravede jeg ikke helt ned til soklen/under den. Turde jeg ik, så drænet ligger ikke helt lavt nok.
Jeg havde en volleyklub mfl til at grave med spader, og det var simpelthen så hårdt! Et par containerfuld jord blev kørt væk.
Jeg lagde drænrør ned, drængrus, gav væggen tjære udvendigt og en plastspærre (kan ik huske det rigtige navn men er en rulle af hård plast med nogle dupper på) og isolerede med flamingoplader udefra.
Jeg ledte drænrøret ud i en faskine jeg selv lavede af sten og filtdug...... Man må ikke tilslutte det uautoriseret til en kloak.
Nu er det 5-6 år siden, men det kostede vist omkring 8000
Annonce
http://www.gf-rugbakken.dk/goer-det-selv/DKGDS142007_5082_Draen.pdf
Der er stor forskel på 8000 og 130.000 - 150.000! :-) Jeg ville heller ikke turde at grave under soklen. ifølge billedet på s. 11 i nedenstående brochure bliver pladerne sat på over sokkelniveau. Så undgår man vel at grave under soklen?

http://www.thermisol.dk/sfs.php?fid=dsc

Super god artikel du har linket til. Jeg ville helt klart også tage et stykke af gangen for ikke at gå død i det og for ikke at huset får sætningsskader.

Ville det være en god idé at få lavet en jordbundsundersøgelse? Når man fylder leca eller grus i udgravningen bagefter, så skal det vel presses godt sammen for at holde på væggen ligesom før?

Jesper
Det er noget af det som jeg er særdeles skeptisk over for at overihærdige gør-det-selv folk begynder at roder med på egen hånd uden kyndig vejledning.

At nyetablere elinstallationen i sit eget hus eller lejlighed, forkommer mig at være peanuts i forhold til at begynde at rode med bygningens funderingsforhold, som det er lovlig at udføre mens elinstallationen ikke er.

Få dog som minimum et ingeniørfirma ud og kigge lidt på det og få en uformel snak om projektet - ka' du sikkert få for en tusse eller to.
Men skal ingeniørfirmaet garantere at huset står på samme måde og stand rent funderingsmæssigt de næste 50 år, er vi oppe i nogle helt andre beløb.

Du skal vide, at dit ærværdige formål med at sænke vandtrykket på din kælderydevæg også har den sideeffekt, at du med en vis sikkerhed også vil sænke grundvandsspejlet omkring dit hus med potentielle sætningsskader til følge.

Tag et kig på dette gør det selv projekt

Næppe fremmende for økonomien.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Ja, nogle gange er det nødvendigt at beskytte folk imod dem selv!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Hvad er problemet?
Lidt bagfald på tagrenderne?
Det klarer en rigtig GDS-er ved at flytte nedløbene.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også