Dræn og isolering - Guide?

Hej allesammen

Vores kælder er en anelse fugtig og ikke mindst kold. Derfor har jeg planer om at lave omfangsdræn og udvendig isolering i sommeren 2011. Mit problem er bare at jeg ikke ved hvilke materialer jeg skal bruge og hvordan processen er. Jeg har mod på og lyst til at lave det selv og har da også skruet hænderne rigtigt på, men hvad nytter det når man mangler den fornødne viden. Findes der en form for "gennemgang for dummies"? :-) Eller er der måske en af Jer der har mod på at skrive rækkefølgen på processen? Er der nogle faldgruber man skal være specielt opmærksomme på og er det realistisk at lave det selv (med hjælp fra gode kammerater naturligvis).

Mange venlige hilsner

Jesper
Hej allesammen Vores kælder er en anelse fugtig... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja lige flytte nedløbene hen til frontspidsen og så en pind under den ene sålbæk og lidt pladeværk over kældervinduet, så skulle det spille igen!
Huh ha for en grim sag med så pænt et hus!!

Kender nogen historien bag???

Med venlig hilsen
ktm

 


Ja og så nogle ganske, ganske få tuber fugemasse - så skulle den vist være der?

@ktm
Billederne stammer fra (ka' af en eller anden grund ikke lave et rigtigt link til dette)

http://www.husetoghaven.dk/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/C12568BF0036D268/0/8793F79DACE230A5C125690D005203A0&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDEMUR_OG_FACADE%26Region%3D%22%29%3B

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Er det ik bare "skum op og mal" som du skriver i din signatur

Der er flere lignende eksempler, og ja man skal være opmærksom på risikoen.

Og grav kun et stykke af gangen, som du selv er inden på jesper.

Jeg tror også der er forskel på om et decideret dræn er nødvendigt, eller om en del af løsningen er at få lagt en spærre ind imellem muren og direkte jordkontakt. Jeg er ret sikker på at det er hovedårsagen til at min manøvre har hjulpet på indeklimaet i kælderen. Og i mindre rad at vand bliver drænet væk.

en tidligere tråd her,- bla også med billeder af mit projekt..

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic  

mvh
jan
Hej.
Vi har lige fået omfangsdræn rund om vore hus, og jeg er satme glad for at jeg ikke selv hoppede på den vogn. det er et kæmpe arbejde. Det tog 3 mand en månnede at lave det, og de var her hver dag 7.00-15.30. Jeg er selv tømrer og ved lidt om det, men ikke noget jeg ville rådgive inden for. Vi havde hyret en ingenør ind som hold opsyn med det, og kontrolerede om det var som det skulle hele vejen igennem. Det er jo ikke nemt at se når det er dækket til. Vi valgte løsningen som følge. Der blev gravet ned under kældergulv ca. 2,60 fra tærren, hvor så drænet ligger(fordele og ulember) soklen blev summet og rettet af, før der blev monteret platon plader(fraråder sokkelasfalt, da det arbejder sammen med sokkel og måske ville revne med tiden, og det er heller ikke difusionsåben). Derefter blev der monteret 150 mm isolering(flamingo med fibertex og små spor i) Det skal lige siges at der blev gravet i en afstand af ca 1,5 m fra sokkel og ind i fuld dybde. Flamingoen blev hold ind til muren med plader imens der blev helt stabilgrus ned og pladerne blev hevet med op eftersom gruset kom med op. Øverst blev der monteret en special bukke alukappe som blev fræst ind i muren og gik ud over flamingoen for at lede vande ned til drænet. Det hele blev samlet i en ny sivbrøn hvor der blev monteret en pumpe, ved evt. overfuldning.
Ang. hvor drænet skal placeres er til disk. nogen mener lige under gulv i kælder, da det så kan dræne lidt af kældergulvet også, andre mener lige over for ikke at udtøre kældergulv, og evt. sætning af sokkel og hus kan forkomme.
jeg ville holde mine fingre fra det selv, dels for sammenstyrning og for sætningskader. Der er ikke nogen forsikring mod det, og kan ikke tegnes når det er bærende konstruktioner man udsætter. du har ikke nogen garanti hvis uhældet skulle være ude. tænk det igennem nogle gange og hold + og - mod hinanden, og vurdere om det er det værd og spare penge der.
Vi har ca. 30 m fuld isoleret og drænet, samt ca 20m drænet(huset ligger på skrånet grund) det kostede os 130000 incl. moms med alt og der var klar til fliser bagefter.
Jeg har ikke gjort mig så mange tanker om dræn endnu, men vi har dræn rundt om huset - fra 1960. Så det ville nok være udemærket at tænke lidt på fugtforholdene rundt om kælderen på et tidspunkt.

Jeg har imidlertid set at de har renoveret ydermuren på kældre på de gamle huse overfor nationalmuseet i Kbh. Der var gravet ud 2-3 meter, ca. 50 cm fra muren - en smal mand kunne lige stå dernede. Og så stod de ellers og malede med noget sort maling, og så blev det dækket til igen. Hvorvidt der også blev lagt dræn ved jeg ikke. Men der tænkte jeg at det ser jo peace of cake ud, det så ret overskueligt ud og fik helt lyst til at gå igang..

Og så læser man herinde, og så er det måske ikke så ligetil alligevel.. Typisk gør-det-selv projekter!
Tit og ofte går et gør det selv projekt galt når man ikke ved hvordan opgaven skal løses, og man finder løsningen som kommer hurtigst til hovedet, hvilket viser sig at være helt forkert. Det er vigtig at et dræn bliver lavet korrekt, og og tilpasset det hus man nu ønsker at lave det på. det er for sent at lave det om når først man kan konstatere at det ikke er udført til ug. Jeg har som tømrer været ude ved kunder som ikke kan forstå at de får vand ind af deres kældervæge når der er drænet med sokkelasfalt eller platonplade, og derefter flamingo. tit viser det sig at man ikke har udført det rigtig i samlinger, hushjørner og lyskasser. Alle de skarpe vinkler. Og det er bare pisse træls at skulle til at have det hele op igen, for ikke at sige at din have ser ud efter det. Det er belægning og en gravemaskine som skal igennem det igen. Og jeg har det bare sådan, når man piller ved noget man har lavet, er det bare ikke den samme nye fornemmelse, og er det andet nu lavet korrekt. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også