marstal f2 10 hk

Hej alle kyndige på lav det selv.

vi er et par stykke som er igang med renovering af en gammel Marstal f2 motor. vi er stødt på det problem at svinghjulet ikke umiddelbart vil komme af, har prøvet med hydraulisk donkraft og varme, uden resultat. nu er mit spørgsmål så, om ikke det sidder på en konus eller om der er et specielt trick? 
et andet spørgsmål er, hvordan justerer man ventilerne og hvad spillerum skal der være?

mvh Rasmine

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmine.
Alt det og meget mere kan du få oplyst ved at ringe til Marstal Fabrikken på Tlf. 62531219 v/ Finn Ligaard. det er bedst at ringe efter Kl. 17,00

V.h.  Håndværkeren
Eller du kan maile til mig på [email protected]/skrive her.
Svinghjulet sidder på en konisk aksel uden not. den skal altså "Bare" trækes af hø hø. Du skal ha fat i en stor aftrækker. sæt svinghjulet i godt spænd med aftrækkeren og varm nu hjulet op tæt ved akslen. pas på du ikke også varmer selve akslen og pas på du ikke varmer for hurtigt. så tager du en muggert og giver aftrækkeren et jevnt dask på midterdelen. forsøg dette et par gange og vupti så springer hjulet af. (Skal siges at det sidst tog mig 3 timer at få det bakset af)

Ventilerne kan ikke justeres de kan slipes hvis de er ujevne hvilket kan give lidt mere ventilspillerum men pga slid er der sikkert allerede for meget og så må du ha fat i nogle nye hos enten Motorfabrikken marstal eller als cylinderservice. Ventilspillerummet skal være 0.30 og 0.25. Du skal have topstykket af og herefter side dækslet under udstødningsmanifolden, fjedderne løftes op eks. med 2 skrugetrækkere de små holdere vippes forsigtigt ud (Brug evt. en magnet til at få dem ud) og ventilen er fri.Hvis du bare vil måle ventilspillerum kan du selvfølgelig nøjes med sidedækslet og så behøver du jo ikke tage ventilerne ud hø hø ;-)

Her er et link til en motor manual (Dette er ikke en f2. men de er stortset ens) :
http://www.krautwalds.dk/jolle/marstal%20motor.pdf

Håber det var svar nok.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det havde nok gået hurtigere, hvis du havde båret dig rigtigt ad. Maksimum varme hurtigst muligt, så et minimum af varme overføres til krumtappen, med udvidelse af denne til følge. Altså alt klart , aftrækkeren trukket hårdt til og så en masse varme hurtigt, det vil være en fordel, hvis en anden slår på enden af aftrækeren, så varmen ikke stoppes, og meget gerne med en stor hammer, ikke nødvendigvis meget hårdt, men en stor hammer lander på en anden måde, end en mindre. Hold aftrækkeren spændt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
takker allesammen for hurtig tilbagemelding. det vi har gjort er egentlig det samme som i foreslår først aftrækker, med det resultat at der knækkede et stykke af det yderste på svinghjul, øv øv øv. derefter spændte vi støtter i svinghjul og satte donkraft mellem svinghjul og aksel samtidig med kraftig varme fra gas og ilt brænder, alt dette uden resultat. nå, men der er vel ikke andet for end at prøve igen, og sætte større donkraft i mellem.
Der skal et slag til for at få konussen til at slippe, så prøv med aftrækkeren igen. Og husk en TUNG hammer. Forhammerstørrelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Rasm.

Hvis jeg husker rigtigt er der 3 stk 3/8 gevindhuller inde ved navet på svinghjulet, disse er til mont af aftrækker da trækmomentet er større her end når du belaster svinghjulet på ydersiden.Har du ikke en aftrækker til dette brug kan du lave en af et stk 15mm jern plade bore de 3 huller + gevindhul til centerbolt. Spænd centerbolt kraftigt til mod krumtap, varme lidt og derefter et slag med hammer.
Skrevet af Lilledo på 09 dec 2010 17:05
Hej Rasm.

Hvis jeg husker rigtigt er der 3 stk 3/8 gevindhuller inde ved navet på svinghjulet, disse er til mont af aftrækker da trækmomentet er større her end når du belaster svinghjulet på ydersiden.Har du ikke en aftrækker til dette brug kan du lave en af et stk 15mm jern plade bore de 3 huller + gevindhul til centerbolt. Spænd centerbolt kraftigt til mod krumtap, varme lidt og derefter et slag med hammer.

Og værktøjet til fremstilling af denne aftrækker finder du sikkert i køkkenbords skuffen......eller hur ?
Der findes en 3 benet aftrækker med huller i benene vistnok til at trække bremsebakker af med. Måske beregnet til volvo. Jeg har eller har haft en, husker ikke om jeg har solgt den. Måske kunne en sådan bruges. Det er den runde mangebenede.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg stod med samme problem for et par uger siden, så jeg kan vidst godt tillade mig at smile lidt ;o)

Beskrivelsen herunder var min løsning på problemet.

Find nogle bolte der passer i de 2- 16 mm huller i svinghjulet, montér en aftrækker efter bedste overbevisning, giv den godt med rustløsner i midten ved krumtapen, også fra bagsiden selvom det kan være svært. Spænd aftrækkeren op til bristepunktet og slå på siden (set forfra) af svinghjulet med en mukkert, dog med en træklods i mellem.

Det var sådan mit gik løs, jeg brugte rundt regnet 5 timer på dét..

Håber for jer at det lykkedes

Mvh. K.Davidsen

Hej Minisvend.

Måske du skulle fortælle de unge menesker at det ikke er ligegyldigt hvilken træklods de bruger og hvorpå de skal slå på den. Det tror jeg ikke der er ret mange af de unge i dag der ved noget om. Men det er en noget hårdhændet behandling.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis