marstal f2 10 hk

Hej alle kyndige på lav det selv.

vi er et par stykke som er igang med renovering af en gammel Marstal f2 motor. vi er stødt på det problem at svinghjulet ikke umiddelbart vil komme af, har prøvet med hydraulisk donkraft og varme, uden resultat. nu er mit spørgsmål så, om ikke det sidder på en konus eller om der er et specielt trick? 
et andet spørgsmål er, hvordan justerer man ventilerne og hvad spillerum skal der være?

mvh Rasmine

Hej alle kyndige på lav det selv. vi er et par... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En træklods er et vidt begreb..ja.. Men om træklodsen er en rund, firkantet, af bøg eller eg eller teaktræ har vidst ingen betydning

Pointen som jeg er sikker på at "de unge mennesker" har forstået, var at de ikke skal slå "metal mod metal"

I mit tilfælde var der på ingen måde tale om en "hårdhændet" behandling, da aftrækkeren var monteret og spændt op fik svinghjulet kun et lille dask på siden, mere skulle der ikke til. Mere nænsomt kunne det ikke gøres.

Mvh. K.Davidsen

hej igen. takker for de fine ord, hæ hæ unge mennesker joh måske. Det jeg spurgte om er fordi der måske er gevind i svinghjul og kontra møtrik som modhold, og da jeg ikke lige havde den rigtige tegning over motor ville jeg bare høre om det var tilfældet. nu er det weekend igen så på med vanten og lave motor... takker for indlæg.
Altså når du siger donkræft mellem svinghjul og aksel hvad mener du så?Jeg kan umuligt forestille mig at noget kan lade sig gøre med en donkræft? det er vigtigt at du bruger en rigtig aftrækker og at du gir svinghjulet et "Chok" det er altså ikke nok enten at varme eller trække eller slå de tre ting hænger sammen hvis det skal virke optimalt. Og ikke noget med at bruge vold som du jo har opdaget kan svinghjulet godt tage skade hvis det behandles forkert.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Måske skulle du træne din forestillingsevne, for det er da ganske simpelt. Man spænder en bom diagonalt på svinghjulet og lægger så meget imellem at en lille donkraft, kan anbringes mellem bommen og enden på krumtappen. Afhængig af donkraft kan der sættes et voldsomt pres på.
PS. en donkraft findes med ekstern pumpe og behøver derfor ikke at være ret høj.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg forstår det sådan Minisvend, at du heller ikke ved hvor man slår på en træklods for at få maximalt udnyttelse af slaget. Man slår altid mod endetræet på en ege eller bøge klods, så går slaget lige igennem klodsen og ned i emnet der skal bearbejdes, slår du på siden af træet forsvinder det meste af slaget ind i træet og du opnår kun at smadre træet. Så altså altid ende træ mod endetræ.
@Rasmine

Fik du nogensinde dit svinghjul af? Mit det sidder uhjælpeligt fast. Har prøvet med et aftræk, med bolte gennem de to huller i svinghjulet, varme og en stor hammer, og lige lidt hjælper det. Synes det sidder virkelig voldsomt fast, og er bange for at ødelægge krumtappen. Hvordan så dit aftræk ud?
ikke fordi jeg tror mit sad bedre fast men der skulle satme tas ved........ løsningen jeg brugte ser sådan her ud og det virker det tog max 10min da den var spænt op............. bare lidt varme fra en varme pistol og en muggert....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis