Vin"kælder"

Hej. Vi skal i gang med at bygge en havestue / udestue til huset, og så fik jeg den skøre ide at det kunne være spændende at grave et stort hul i midten af udestuen. sænke nogle store betonrør Ø ca. 200 cm, ned i det ca. 2 m dybe hul. I midten af hullet placeres en 2 m høj spindeltrappe. Så lægges der gulv i udestuen, og i gulvet laves der en lem som man så kan åbne og gå ned ad trappen. Fra trappens udvendige cirkel og ud til brøndringens væg skal der ca. være 40 cm, og der er det så min tanke at mure
" små rum " op, ( i multiplader), fra gulv til "loft" til vinflasker. Ved ikke om der er nogen der kan følge min tankegang ? Men er der nogen der har erfaring med lignende ?
Kan jeg bruge betonrør/brøndringe ??
Hvordan gør man disse total vandtætte for grundvand/nedsivende regnvand ??
Kunne der evt. være andre måder at lave en sådan "silo" på ??
Gode / skøre ideer modtages med tak !!!
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens laves.
((Selv om jeg ikke helt forstår at det et trappen der skal fylde det hele).

Men det skal måske være en meget smal trappe. En proptrækkertrappe? :o)

Det er muligt at kælderen kan gøres helt vandtæt, men det er ikke sikkert at det løser evt. kondensproblemer.
Man kan gøre kældere tæt ved i gulvet at udlægge en fugtmembran og støbe gulv ovenpå. Ligeså skal væggene udvendigt forsynes med fugtmembraner. Det er normalt bitumen- eller plastprodukter som brændes på.

En almindelig løsning er at udlægge et kapilarbrydende lag, F.eks. Leca, og derovenpå udstøbe et (rundt) dæk. Dernæst nedsænkes første brøndring og udenpmkring fyldes ligeledes op med leca, dernæst 2 ring - usv.
Konstruktionen vil ikke være tæt for høj grundvandsstand, men fungerer som en almindelig kælder.
Du kan vælge at lave omfangsdræn, selv om det er lidt risikabelt fordi det vil være svært at vedligeholde.

Endelig vil der mangle ventilation?

Det er iøvrigt nok muligt at lave ovennævnte konstruktion meget tæt på vandtæt. Gulvet skal støbes i vandtæt beton og samlingerne mellem gulv og ringe kan udføres vandtætte, (brøndskum).

Du kan iøvrigt måske osse få bunden støbt samme sted som du køber ringene. Derved opnår du at samlingen kan laves på samme måde som man normalt samler brøndbunde og -ringe.
Efter at have set en kartoffelkælder/smøregrav komme op af jorden pga et seriøst skybrud, ville jeg lige lave lidt beregninger på dette forhold.

Det ville være trist at se den fine vinkælder stige op gennem stuegulvet og dine Petrus og La Tour trille ud af hylderne

Jeg så for nylig billeder om en, der havde lavet noget lignende med en glas plade som låg over.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, det ville være trist med vinen.
Men det hører absolut til sjældenheden at en kælder bliver presset op af vandtrykket.
Og jo flere flasker vin, jo mindre er risikoen jo.

Jeg har kendskab til at tomme brændstoftanke o.l. kan blive presset op af jorden. Og det er naturligvis rigtigt at det kan ske med en betontank. Men en smørregrav - ka' det nu pas'. :o)
Jeps, det kan passe!
Den steg ca. en halv meter op.
Det værste var at han havde sin Jaguar stående inde i garagen, da det skete. Det var ikke bare lige at få den nogenlunde ubeskadiget ned og ud.
Det var et meget søgmodigt arbejde at banke graven i stykker og bære den ud og væk.
Men jeg tvivlede også meget, da han fortalte mig det, og jeg måtte da også afsted for at se det med egne øjne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ! Tusind tak for indlægene. Det er sikkert rigtigt, at der skal beregnes, for vi bor helt ned til Limfjorden ( ca. 50 m ) og man kunne da godt forestille sig at grundvand / fjordvand står ret højt. Men ærligt : jeg har altså også håndværkere på til alt det grove. Men de har altså heller aldrig prøvet så skørt et projekt før, så det er dejligt at få nogle "erfarings-indput ", eller bare nogle:
"har du tænkt på - - - " for det er jo ikke sikkert at vi har !? - så tusind tak !!!
Annonce
Iøvrigt så kender jeg ikke rigtig disse vine : Petrus + La Tour. Jeg kører stadig i Brown Brother og Amarone :-))
Det er ikke nødvendig at regne ret meget.
Du skal bare sørge for at kælderen vejer mere end opdriften af det vand den fortrænger.

Det er iøvrigt slet ikke godt med en rund vinkælder til Amarone vine.
Den bør være firkantet. Fordi disse vine vist kun sælges i 3-liters kartonner.

Næh nu må du lige stoppe en kvart, hpox. Du udstiller på grusom vis en nedladende holdning til den ædle vinnyderkunst.

Jeg kan ikke tro du er seriøs, når du mener at Amarone kun sælges som bag-in-box. Jeg tror slet ikke den fås i denne pauvre emballage. Amarone, i de rigtige udgaver er en af Italienernes flotte topvine på linie med Barolo og tilsvarende.
Prøv at købe en 8-10 år gammel Amarone til ikke under 300 kr., nyd den, og verdens problemer vil fordufte. (15-16%)

Petrus er topvinen i Pomerol og fås fra omkring 2000 kr. pr. flaske. Det var denne vin Peter Brixtofte lod sig vederkvæge i på farumborgernes regning!
La Tour er en af de 5 1. cru fra Bordeaux og fås ligeledes fra en bagatel af 1-2.000 kr. afh. af årgang

Men i øvrigt enig, det er ikke optimalt med en rund vinkælder, selv med flasker. Men tanken om at bygge en vinkælder på den måde er meget spændende og spektakulær.

Med venlig hilsen
ktm

 

Rigtigt - Amarone fås ikke i karton - så vidt jeg ved. 2 - 300 kr/flasken koster den i en ordentlig kvalitet.

Jeg kan stadigt drømme mig lidt tilbage til mine yngre dage da en flaske Chatou La Tour kunne fås for 50 - 70 kr. - ak ja !

Men havde jeg gemt nogle flasker var de nok eddike nu ;-))

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

husk en gravekasse så vinkælderen ikke tager livet af dig.....

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også