Isolering af Termotag

Hey alle.. Jeg har en udestue med termotag, mit problem er at enten er den minus grader eller så er den sindsyg varm, så for mig er den fuldstændig ubrugelig. Spærene er 145mm. Mit spørgsmål er : om jeg kan isolere det termotag med 95/100mm isolering, eller vil det give kondens på bagsiden? Det er meningen jeg skal have forskalling op og gips på som loft. Så ville høre om det kunne lade sig gøre? eller om jeg skal bide i det sure æble og smide tagpap på istedet. Ville jo helst have den første løsning lige nu :-) tagpappen kan jeg jo altid få på, havde regnet med til foråret/sommeren, hvis det ikke kan lade sig gøre med det eksisterende.

Mvh mig.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør det nu rigtigt første gang og slip for mange ærgelser. Men vær lige sikker på om du må ændre tagkonstrutionen til fast tag. for så kan det pludselig blive en tilbygning og ikke en udestue !

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af førstevælger på 08 dec 2010 21:23
Jo men kan man? Uden noget tager skade?

Jeg ville ikke gøre det ! Netop på grund af kondes.
Uden at være på helt sikker grund så tror jeg ikke på at det går uden ventilation mellem isolering og underside termoplader. Og en ordentlig ventilation er normalt svær at etablerere på en typisk udestue.
Derimod ville det være oplagt at klæbe "Flamingo" og tagpap på oversiden.
På oversiden, sgu' :o)
Du har helt ret i at Flamingo på undersiden vil være ulovligt.

Men din konstruktion vil under alle omstændigheder være ulovlig. Der stilles visse brandkrav til tagbeklædningsmaterialer - uden at jeg helt kan huske hvilke.
På oversiden? så man ikke kan gå på taget??

Det er da ikke ulovligt tror jeg.. Det er gips og stenuld.. det er jo langt fra brandfarligt.. Din ide er der mere ulovlig?
Metoden med at isolerer oven på f.eks. betondæk eller træplader eller lign er meget almindelig. Altså flamingo klæbes til underlager og der svejses tagpap på toppen. Det er et såkaldt varmt tag.

Men det handler ikke om brand fra undersiden, men brandspredning. Hvis dit tag ikke er af f.eks. eternit eller tagsten, så kan det nærmest sammenlignes med et etråtag, sådan i brandteknisk forstand.

I hvert fald er der ingen tvivel om at et termotag antænder langt hurtigere end en fast tagbelægning.

Men OK. Jeg har ikke fuldstændig styr på de krav der stilles til tagmaterialer.
Altså jeg tænker nu hvis jeg forskaller, så kan jeg jo ligge flamingo ovenpå, så det ligger plan med spærrene, og så brænde det på. Ellers kan jeg jo lige så godt smide xfiner istedet for din ide? Flamingo er jo heller ikke billigt, så tror det er lige før det ville gå op med xfineren.
Jeg tror der bliver rodet rundt i begreberne lige nu, men læg du en tagkrysfiner på istedet for dine thermo plader og tagpap, men du skal aligevel isolerer med flamingo for ellers bliver det som at sidde i en bageovn, sommer dage
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis