18 volts lampeudtag!!!

Håber der en some vil behjælpelig med følgende udfordring: har overtaget hus, hvor der ingen tegninger er over husets elektriske installationer - hvilket jeg resulteret i en del gråhår ;-) Konkret står jeg med et lampeudtag i entreen i loftet - hvor når jeg måler spændingen kun er 18 V???

Hvordan kan man få noget brugbart ud af det?

Med venlig hilsen
Reuter

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du er sikker på at du måler på de rigtige ledninger?
Med den spænding kunne det godt lyde som om at du måler på en fase og en tændledning.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Det lyder ikke specielt sjovt med mindre du har 18volt´s lamper :-) , men som Trickster siger, så kunne det tyde på du måler mellem en fase og tændledning, men du kan prøve nogle få ting, og poste dit svar herinde, hvis det ikke hjælper...Er din nul til lampeudtaget iorden...er din tændledning iorden og har du evnt en fast fase i dit lampeudtag...ved ikke lige hvor gammel dit hus er, men i gamle huse, kan den sorte være nul, men normalt er den blå...bare så du er klar over det..og er det stofledninger du her? og dit lampe udtag...er det et alm. et, tænker på et ø80 lampeudtag i plast eller ??
De 18 V er en "spøgelsesspænding".
Du står helt sikkert med et digitalvoltmeter. Det er så følsomt, at en afbrudt faseledning kan se ud som om der er spænding på selv om det bare er kapacitivt koblet fra en anden ledning der løber ved siden af.

Bent.
lyder som må du måler på de forkerte 2 ledninger,

start med og finde ud af hvad for en der er nul.
find ud af om du har en fast fase
og se om du kan finde din tænd ledning

*pas på du ikke kommer i stødet
Mange tak for den konstruktive feedback , hvor det viste sig at Bent havde ganske ret - der vartale om "spøgelsesspænding".

Så nu er lampen tilsluttet - endnu en gang mange tak for hjælpen.

Mvh
Reuter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis