Kompressor halter når det er koldt

Hej
Jeg har en kompressor fra Bil-Tema som halter voldsomt med at komme i omdrejninger når det er koldt (230V model).

Er der nogle tricks til at få det problem fjernet?

Vh, Silas
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skyldes at olien er stiv / tyk når det bliver for koldt, du kan løse problemet ved at monterer et lille varme kabel omkring cylinderen hel nede ved krumtaphuset. Syntes du at det er for dyr en løsning kan du monterer en lille 25 w. spot der lyser direkte og sidder tæt på cylinderen / krumtaphuset. Men den skal så være tændt altid lige som et varmekabel.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af grandoldman på 08 dec 2010 13:47
Kan man ikke bare komme vinterolie på.. der ikke er så tyk i kulden??

Den olie der er på en kompressor er det tyndeste "sjask" der kan opdrives. Med mindre ejeren har fyldt en forkert på.
Måske fuldsyntetisk 0w-30 olie, kan gøre tricket

Eller i det heletaget bare skifte olien, og sørge for korekt oliestand...

mvh jens
Skrevet af je__ns på 08 dec 2010 16:32
Måske fuldsyntetisk 0w-30 olie, kan gøre tricket

Eller i det heletaget bare skifte olien, og sørge for korekt oliestand...

mvh jens

Det er nu ellers et ganske velkendt problem Jens, bla. alle luftvarme pumper er udstyret med sådan et varmekabel omkring bunden af cylinderen. Min egen kompressor har da også lidt svært ved at komme igang hvis det har været frost ude på værkstedet. Så kommer den lige ind i stuen en times tid, så virker den fint igen. Men det er jo nok de færeste "Fruer" der lige syntes om at husbonden trækker monstrummet ind i stuen.
Godt man er Ungkarl  dog tidligere straffet
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 08 dec 2010 19:04

Det er nu ellers et ganske velkendt problem Jens, bla. alle luftvarme pumper er udstyret med sådan et varmekabel omkring bunden af cylinderen. Min egen kompressor har da også lidt svært ved at komme igang hvis det har været frost ude på værkstedet. Så kommer den lige ind i stuen en times tid, så virker den fint igen. Men det er jo nok de færeste "Fruer" der lige syntes om at husbonden trækker monstrummet ind i stuen.
Godt man er Ungkarl  dog tidligere straffet


Rigtige GDS´er har da varme på i værkstedet

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

det er ikke sådan at det ku være kondensatoren som er ved at stå af men du kan jo prøve og tage den ind i stuen som håndværkeren skriver, mim komprosser er til 380v og den kommer igang med det sammen men jeg tror heller ikke at fruen bliver så
glad hvis den kommer ind i stuen hun snakkede også noget om at den larmer (syntes ikke at den siger rat meget)
Du må lære fruen at den larmer ikke, den fortæller bare at du stadig har den
ja det vil jeg så prøve men tror du ikke at det er kondensatoren som ikke kan slæbe den igang
Skrevet af anderswitt på 08 dec 2010 21:05
ja det vil jeg så prøve men tror du ikke at det er kondensatoren som ikke kan slæbe den igang

Næh det er de små hobbymaskiner, de er jo ikke beregnet til kørsel i kulde
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også