gear olie

hvor fylder man gear olie på....peugoet 405 og hvor meget og hvilken
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ghommy på 08 dec 2010 08:53
hvor fylder man gear olie på....peugoet 405 og hvor meget og hvilken
Mon ikke du som nybegynder skulle smutte ned til mekanikkeren og se hvordan han gør. Det er jo ikke bare at fylde olie på, den gamle skal tappes af først.

V.h.  Håndværkeren

Nu er det her jo trods alt et gør det selv forum..

Kender ikke specifikt til din bilmodel, men generelt sidder der bare 2 store bolte på gearkassen i forskellige niveauer. Den nederste er selvfølgelig til at tappe olien af og den der sidder lidt højere oppe er til påfyldning. Når den løber over er der fyldt på, det kan dog være svært at komme til at hælde det på, så det kan være nødvendigt at pumpe det på med en lille håndpumpe eller lignende.. Husk at bilen skal stå plant når du gør det.

mvh Simon

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

Helt rigtigt Simon, dette her er en lav det selv side, det hjælper dog ikke hvis manden ikke ved mere om motorer end jeg ved om Måneraketters opbygning. Så vidt mig bekendt er det kun på ældre biler der er seperat olie smøring på gearet, de fleste biler bruger samme olie i motor og gearkasse da de ikke er adskildt med eks. en tørkobling. Manden kan selvfølgelig finde en god ven der kunne lære ham lidt om hvad og hvorfor en motor virker som den gør.
Jeg er da ikke stødt på nogle modeller der har fælles olie i motor og gear.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Salig Morris Mascot og hele serien af forhjulstrækkere med BMC A motorer delte olie. Tror også det gjaldt de større med B motorer, Monaco, Austin 1800 usw, hvor gearkasse og diff. lå under og bag ved motoren.
Men i dag tror jeg ikke man gentager den tvivlsomme succes, hvor gearkassen som regel ligger ved siden af motoren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja men så trækker jeg mig baglæns ind i kassen igen, og undskylder min uvidenhed
I MC vedenen deler de fleste nyere motorer olie, så jeg regnede med at det også gjalt biler da en mc motor ofte er væsentligt mere belastet end en bil motor.
Så vidt mig bekendt er det kun få mærker motorcykler der har seperat smøring af gearet, eks. HD, Nimbus og alle Totaktere som eks. min egen bruger jo gear olie i gearet og totatsolie i forbrændningen
Prøv at gå ind på http://www.castrol.com/castrol/genericsection.do?categoryId=8054000&contentId=6030781 og find "Smøretabeller til forhandlere og privatkunder" der kan du se alt hvad der skal hældes på af olie.

På en 307 og en 206 sidder olie påfyldningen på "enden" af gearkassen, som regel en bolt der er større end de andre. Ellers tag på biblioteket og hent Haynes bogen over din bil.

Det her er ikke just raket forskning, men faktisk ganske enkelt procedure, og INGEN biler idag bruger samme olie som motoren, og det fleste koblinger er tør koblinger, ud over forskellige nyere automat modeler
Peugeot og Citroen havde (har) også de såkaldte "pandekagemotorer", hvor motor og gearkasse har fælles oliebeholdning.
Findes i modellerne 205 og BX, f.eks.
"Pandekage" fordi motoren ligger fladt ovenpå gearkassen.
I modsætning til de gamle Morris/Austin, hvor motoren stod ret op!
Hej
I siden af gearkassen ,ud mod venstre forhjul.Der sidder en bolt som enten kan være en 19 eller 21mm (der findes også bolte med et firkantet hul, den kan du skrue ud med en 1/2" topnøgle skralde) .Bolten skrues ud ,olien fyldes på indtil det løber ud af hullet.
Det er nemmest at afmontere baklyskontakten (den sidder oppe ved siden af koblingsarmen) og fylde olien på gennem hullet til den.
Du skal bruge gearolie feks. BV 75W-80 gearolie, olien er ikke særlig dyr eller speciel , der står ofte på dunken at den er godkendt til bla .Peugeot og Citroen

Hvis du vil tappe den gamle olie af sidder der en bolt i bunden af gearkassen

Til vile
Jeg har kun set Peugeot205 1,1-1,4-1,6-1,9 og Citron BX 1,4-1,6-1,9 de har alle motor og gearkasse adskildt med koblingshus
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis