gear olie

hvor fylder man gear olie på....peugoet 405 og hvor meget og hvilken
hvor fylder man gear olie på....peugoet 405 og... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Arne-gtx på 14 dec 2010 20:10
Hej
I siden af gearkassen ,ud mod venstre forhjul.Der sidder en bolt som enten kan være en 19 eller 21mm (der findes også bolte med et firkantet hul, den kan du skrue ud med en 1/2" topnøgle skralde) .Bolten skrues ud ,olien fyldes på indtil det løber ud af hullet.
Det er nemmest at afmontere baklyskontakten (den sidder oppe ved siden af koblingsarmen) og fylde olien på gennem hullet til den.
Du skal bruge gearolie feks. BV 75W-80 gearolie, olien er ikke særlig dyr eller speciel , der står ofte på dunken at den er godkendt til bla .Peugeot og Citroen

Hvis du vil tappe den gamle olie af sidder der en bolt i bunden af gearkassen

Til vile
Jeg har kun set Peugeot205 1,1-1,4-1,6-1,9 og Citron BX 1,4-1,6-1,9 de har alle motor og gearkasse adskildt med koblingshus


Det er meget muligt, men det synes jeg ikke du kan klandre mig for.
Det kræver måske også nogle flere år på bagen.

Dem du kender er så af typen TU eller XU (Den hvor ventilspillerummet justeres med brikker i faste tykkelser)

Dem jeg omtaler er af typen XY, XV og XW på 1,0, 1,1 og 1,4 ccm.

Læs f.eks. beskrivelsen her fra Haynes 205 - kap.2 part A:

Sorry Vile
Det var ikke for at klandre dig noget. Du har helt ret. Jeg har bare ikke set dem i 205 og BX ,kun i nogle gamle Citroen
Så ved du vel også noget om Morris Mascot/Austin partner ,jeg havde for mange år sådan en vild 850ccm,som klarede 125km på toppen ,motoren stod op ,den mener jeg bestemt havde fælles olie til gear og motor.
Det er helt rigtigt Arne, jeg har også haft nogle Morris og Austin'er af slagsen.
Og de skulle selvfølgelig have Duckhams 20-50, den i den fine metaldunk!
Den lugtede desuden ret lækkert. Lidt sødligt.
Esso olie lugtede lidt mere bittert f.eks. Det må vel skyldes forskellige additiver.
Lidt mystisk måske.........

Og så var den ret nem at skifte kobling på, pga. konstuktionen, hvor svinghjul og kobling sad ude i enden.
Af med ophænget og koblingshusets dæksel, en 38 topnøgle og en aftrækker, så gled det.

Nostalgi...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis