Automatsikringer maks belastninger

Vi har fået udskiftet vores gamle sikringer med automatsikringer og jeg har bemærket at jeg kan overskride den angivne maks belastning fx der kan godt trækkes 4,4 kW fra en 13 amp automatsikring dvs 20 amp uden at den slår fra. Er det normalt og er der fare på færd hvis man gør det engang imellem?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
4,4 kw er det så ikke kraft? Altså en trepolet automat sikring?

Jesper Pedersen

Nej, man kan sagtens komme op på sådan et niveau i en almindelig familie som vores på fem mennesker, på samme elnet. Fx en føntørrer (2kW), en støvsuger (1,5kW), printer (0,5kW), TV (0,15kW), PC (0,1kW), musikanlæg (0,1kW), lys (0,05kW).... I forsøget brugte jeg varmeblæsere og en halogenlampe på stikket til tørretumleren som har én 13A sikring for sig. Grænsen ligger mellem 4,4 og 4,55kW - den slog fra efter 10 min. med 4,55 kW. Det giver over 20 amp langt over de 13.
 Grænsen ligger mellem 4,4 og 4,55kW - den slog fra efter 10 min. med 4,55 kW. Det giver over 20 amp langt over de 13.

Det er korrekt at en sikring ikke slår fra i det sekund den rammer 13 ampere.

Du kan trække 13 ampere uendeligt.

14 ampere kan du trække i næsten lige så lang tid

15 ampere noget kortere tid osv.  og derved når du grænsen på 20 amp. i ca 10 min.

Om det er så lige er 20 amp. du når op på, er måske usikkert da det jo ikke er måle udstyr du bruger


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Som MLU også skriver - er det ikke helt ved siden af...

Kunne ikke lige finde en kurve for en 13A, men den vil ligge ind mellem 10 og 16A. Der er for en type C - som er de mest alm. i hus installationer
Skrevet af Fritnat på 09 dec 2010 22:49
Tak for diagrammet Daniel. Jeg kan se at man kan ihvertfald regne med at sikringerne kan klare 25% mere end der står på dem så.

Nej, man kan lige præcis ikke " regne " med 25% mere end nominel værdi.

De kan klare mere, ja - men der må ikke regnes med det.

Hvis din kogesektion eksempelvis bruger 15 A må du ikke nøjes med 13 A sikringer " for de kan jo klare det "


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hmmm... hvorfor ik? Jeg kan godt se faren med at bruge sikringer der er større men ikke modsat. Så vidt jeg kan se så er det almindelig at bruge 13 amp sikringer for stiknettet rundt om i huset men som jeg skrev kan man nemt overskride 13 amp bare med almindelige elapparater. Jeg tænker at sikringerne skal tilpasses både den enkelte tilsluttede apparat og de samlede apparatter. Kogesektioner og andet der ikke skal dele net med en masse andet mindre strømslugende apparater er der ikke de store sikkerhedsproblemer med at bruge større sikringer. Anderledes er det på den almindelig stiknet hvor der er typisk tilsluttede mindre apparater der er bedre tjent beskyttet med en mindre sikring.

 

Meeeen jeg er ikke elektriker så jeg lytter.....

Regulativer,min ven ... regulativer ;-)

Der må ikke dimensioneres med større strømforbrug end sikringens mærkestrøm - sådan er det bare. Ledningen er dimensioneret til 13 A hvis det er 13 A, der sidder foran ( 1,5 mm2 )

At der så kortvarigt kan opstå overbelastning er OK.

Men en gruppe hvor man på forhånd ved at forbruget er over 13 A må ikke sikres med 13 A. Det betyder så kraftigere kabel.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Man kunne håbe at der er en vis logik bag regulativer...

Jeg kan godt se at ledningerne skal passes med sikringen men i England (hvor jeg kommer fra) er det sådan at stiknettet er en ring hvor strømmen kommer fra to ledninger og ikke kun en. Med den indretning forøger man ledningskapacitet så der kan dimensioneres med over de 13 amp selvom der bruges 1,5mm2 ledninger. Der bruges der sikringer i selve stikket sådan at hver apparat er beskyttet foruden nettet.

Det er så et spørgsmål om hvad er kortvarigt. Hvis min teenagedatter og sine gæster tænder en elkedel og en kaffemaskine samtidig med en føntørrer ned på værelset og trækker 6 kW i fem minutter er der rimelig tid for at starte en brand selvom det er kortvarigt i deres hoveder. Og nej jeg trækker ikke kraftigere kabler til tre teenage værelser!
Smart at man også sikrer decentraliseret! Og man kan nogen gange have sine tvivl om logikken bagved visse regulativer - men stumperne er jo fra fabrikkens side designet ift disse regulativer - dvs. med en hvis sikkerhedsmargin - og hvis man konsekvent overbelaster eller underdimensionerer ift dette er der jo fare for brand.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis