Automatsikringer maks belastninger

Vi har fået udskiftet vores gamle sikringer med automatsikringer og jeg har bemærket at jeg kan overskride den angivne maks belastning fx der kan godt trækkes 4,4 kW fra en 13 amp automatsikring dvs 20 amp uden at den slår fra. Er det normalt og er der fare på færd hvis man gør det engang imellem?
Vi har fået udskiftet vores gamle sikringer med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Fritnat på 10 dec 2010 09:51

Det er så et spørgsmål om hvad er kortvarigt. Hvis min teenagedatter og sine gæster tænder en elkedel og en kaffemaskine samtidig med en føntørrer ned på værelset og trækker 6 kW i fem minutter er der rimelig tid for at starte en brand selvom det er kortvarigt i deres hoveder. Og nej jeg trækker ikke kraftigere kabler til tre teenage værelser!

Men du kan jo så heller ikke trække 26 amp. i 5 min. på en 13 amp. sikrings grp.

Derfor sker der heller ingen brand.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Elkedlen og kaffemaskinen kører jo ikke med fuld last ret længe - så er der PC og TV tilbage - det går nemt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

En kogesektion plejer heller ikke at køre på fuldkraft i mere end nogle minutter men hvis jeg forstår dig rigtig så er 15 amp i en time mere belastende end 20 amp i fem minutter når man overbelaster 13 amp ledning og gruppesikring?
Skrevet af Fritnat på 10 dec 2010 13:43

OK så når hun lær at grænsen ligger med elkedlen, kaffemaskin, PC'en og fjernsynet er det så fint?


Grænsen er jo IKKE lige med brand. Grænsen på din installation er ALTID dine kabler, hvorfor sikringerne vælges ud fra dette.

Så hvis du kan starte alle disse ting uden sikringen ryger, så er alt i orden og der sker ikke noget der, forudsat din installation er lovlig.

Og ryger sikringen, så gør den det længe før risiko for brand.

Ex. Din 13 amp. sikring vil ca. kunne klare en belastning på 14,69 amp i over en time før abrydelse.

Til gengæld ville dine kabler kunne klare (1½ kvadrat, under normale omstændigheder) ca. 15 amp. kontiunerligt. Derfor ingen risiko for skader på installationen.

Så bare rolig..

Læs eventuelt dette.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/automatsikring.php

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Nu skal kabellængden, har vel også betydning, for om en 1.5 kvadrat kan klare 15 ampere?

Hvis du er bekymret, over din automatsikring, så sæt gammeldags smeltesikringer i, de svigter dig ikke.

mvh jens
Kabellængden har ingen betydning for varmeudviklingen, men selvfølgelig vil der være større spændingsfald ved lange ledninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis