Vådrumsgipsplader i badeværelse

Hej..

Jeg er i gang med at få renoveret badeværelse og kommet ud for et lille problem. Jeg vil have lukket diverse rør (faldstammer, vandrør) lukket ind i en kasse, så der kan komme fliser på. Mener det er uden for vådzonen.
Men skal denne kasse laves af 2-lag vådrumsplader? Eller kan man nøjes med 1-lag og fliser?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 lag iflg de regler, der gjaldt, da jeg for år tilbage lavede det.
Jeg er ret sikker på, at det stadig gælder.

Med venlig hilsen
ktm

 

De to lag er alene for at sikre stabilitet både mod brud men også for at sikre at underlaget ikke giver sig og fliserne knækker af.

I stedet for gips kunne du jo bruge Liflex plader eller lignende. De kan endda fås i færdige rørkasser, se her . Det kan spare dig for en del arbejde med selv at skulle lave et skarpt og lige hjørne.
Uden for vådzonen er der ingen krav. I relation til vådrums-vægge.
Eller der er kun de krav/anbefalinger som producenten af pladerne opstiller. Jeg tror nu nok at et lag vådrumsgips er ok, men det burde fremgå af montagevejledningen.
Og du skal være forsigtig med at lukke rør inde. Du risikerer at skulle nedbryde væggen i tilfælde af brud og svigt iøvrigt.
Da vådzonen faktisk gælder hele gulvet og 100mm op af væggene, gælder denne del også som vårdrum, så for at opfylde disse krav skal der faktisk udføre min. 2 lag vådrumsgips i min. 100mm højde langs gulvene, så heraf kan vi vist godt konkludere at der skal udføres vægge med 2 lag gips i hele badeværelset, hvis altså der er lavet gulvafløb i gulvet.
Annonce
Så er det kun ved de nederste 100 mm, der skal være 2 plader. :o)
Vel er der så.
2 lag vådrumsgipsplade på de nederste 100 mm.
Og 1 (et) LAG almindelig gipsplade resten af vejen op til loftet.

Stik den DBU.
Hvis man vil anvende gipsplader på vægge i et vådrum skal det være vådrumsgipsplader, og vådrumsgipsplader skal altid være en 2 lags løsning.
Der er vist nogle uenigheder..
Ved I om det altid har været, at der skal være 2-lag vådrumsgipsplader i et vådrum?

Så i brusenichen, skal der være: 2-lag vådrumsgipsplader-->vandtæt membran-->fliser?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis