Linolie under plastikmaling?

Ja, som overskriften antyder, går det med linolie inden vandbaseret træbeskyttelse? eller vil det ikke binde så?  Der er tale om nogle hjemme(fuskede) staldvinduer, der lever et hårdt liv, så for at være lidt god ved dem

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der vil byde ind???
Det tror jeg ikke du skal blande sammen...

Moderne træbeskyttelse, skal have "moderne" grundingsolie, vil jeg mene.

Hvis du vil bruge linolie som grunder, så skal slutmalingen også være linolie baseret.
Om det er godt eller skidt med linolie, skal jeg ikke kloge mig på, det er jo den rene religion

mvh jens
Jeg er ikke helt med på grunden til at du mener der er behov for at blande en linoliegrunder med vandbaseret træbeskyttelse, men det er måske bare det du tilfældigvis har stående i skabet? 
Næste spørgsmål går på "staldvinduer". Almindeligvis plejer man at tænke på støbejernsvinduer når man siger staldvinduer, men det er vel trærammer du har siden du taler om vandbaseret træbeskyttelse (selvom linolie faktisk kan være glimrende til metal)?

Det korte af det lange er (hvis det er træ du behandler) at du enten bør bruge det ene eller det andet og lade være at blande, hvis det skal holde. Det vil sige hvis du vil bruge vandbaseret træbeskyttelse, så giv det så mange gange, at træet ikke suger mere, og dermed har du grundet og efterbehandlet.
Hvis du vil bruge olie skal du grunde med en tynd linolie uden pigment og når den tilnærmelsesvis er tør giver du et par tynde dæklag med pigment og evt. også sikkativ. Sidstnævnte for at få olien til at tørre hurtigere og mere ensartet op.

Men uanset valg af behandling så er det ikke rigtig tid på denne tid af året, med mindre vinduerne ikke er monteret, men er opbevaret tørt g kan behandles indendørs ved tilnærmelsesvis stuetemperatur (særligt ved brug af linolie). Hvis vinduerne er monteret så vent til næste sommer når træet (hvis det er trævinduer) er godt tørt. 
 
Tak for svar!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også