hvilken pærer

Har netop købt nogle brugte udendørslamper. Der står at de må maxs belastes med 60W. Før i tiden vil jeg bare skrue en normal 60W pærer i og så var den klaret, men med hvilken pærer ville jeg få den bedste effekt nu om dage? På nogle af de nye pærer står der at de er feks på 15W men effekten svarer til 75W. Er det så de 15W jeg skal rette mig effer eller de 75W som i givet tilfælde vil være for meget for mine nye udendørslamper, som jo kun må belastes med 60W

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal regne med 15 W.

Watt er et udtryk for varmeudviklingen - og en 60 W glødepære bliver meget mere varm end din nye 15 W sparepære - så brug du bare den ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svaret. Vil det så sige, at jeg i princippet også kan bruge en på 25W, som måske så vil have et output på måske 100-125W? Da lampen som sagt skal side udenfor er det jo rart at der virkelig også kommer noget lys fra den.
Skrevet af Galtt på 07 dec 2010 10:25
Tak for svaret. Vil det så sige, at jeg i princippet også kan bruge en på 25W, som måske så vil have et output på måske 100-125W? Da lampen som sagt skal side udenfor er det jo rart at der virkelig også kommer noget lys fra den.


Ja - ikke kun i princippet - men reelt.

En 25 W sparepære har IKKE et output på 100-125 W, den har et output på 25 W. Den lyser som en 100-125 W glødepære men det er noget ganske andet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Super. Tak skal du have. Har netop set en pærer på 30W hos onkel Harald til en pris af 79.00 kr - lad det blive lys!
Lad være med at købe for mange, de billige sparepærer har tit nogle ulemper, dårlig lysfarve er en, men den værste er at de tænder meget langsomt, især ved lav temperatur.

De værste er dem der ligner en almindelig pære, dem der ligner bøjede eller snoede lysrør er ikke så slemme.
Jeg er helt på linie med akselj.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis