Gulvvarme på undersiden af 1. sal ?

Hej GDS'er,

Jeg har et hus i to plan, hvor adskillelse af stue og 1. sal er udført i ca. 10 cm. beton.
Kan jeg monterer pex slanger på undersiden af betonen, og på den måde få mere komfort/varme på 1. sal.

Min idé var at lægge pexrør i varmefordelingsplader og skrue dem på undersiden. Nedenunder varmefordelingspladerne, ville jeg montere 50 mm. Rockwool og tilsidst smide profilbrædder under Rockwool'en.

Jeg ved godt at der kan være et lille varmetab ud i soklen/ydervæg, men det kan ikke være så meget, hvis jeg holder pex'en 50 cm. fra ydervæggen.

Skulle der komme varme nedaf, så gør det ikke så meget, da der jo også benyttes opvarmning her i forvejen.

MEN, kommer der varme nok op i betonen, når det er 10 cm. tykt.?
Gulvet på 1. sal er klinker og parketgulv.
Fremløbstemp. kunne jo evt. være lidt højere end normal gulvvarme.

Er det et forsøg værd. f.eks. under toilettet på 1.sal.

Mvh.
Lasse

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror umidbart ikke at det vil virke optimalt, da kontaktfladen med betonen mangler, normalt er det jo støbt ind i betonen så der er god kontakt imellem pex, svalehale plader og beton.
Det var derfor, at jeg ville benytte varmefordelingsplader, så kontaktfladen bliver max.
Muligvis bukke nogle selv i 2 mm. aluminium, da det leder varmen bedre.

Det må komme an på en test, tror jeg.
Hej,
Jeg ved heller ikke om det vil virke, men det lyder som en sjov idé :o). Du er velkommen til at lave et forsøg og så melde tilbage med et forhåbentlig positivt resultat. Jeg er dog lidt betænkelig med om dit parketgulv kan lide at der bliver varmet op under det - du kan nok risikere at det vrider sig lidt.
Hej Lasse.

Hvordan gik med dit forsøg, med at montere gulvvarmen nedefra underetagen?
Mvh. Stefan 
Idéen blev droppet og huset solgt.
Nu er der gulvvarme i det nye. :-)
Det var på en måde en skam. Jeg har skruet varmefordelings plader op under trægulv. Her smurte jeg simpelt hen mørtel på aluminiums fladerne for at øge varmelednings evnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis